Hemodlat

I helgen ska vi börja plocka undan på balkongen för nu är det kanske inte länge kvar till dess nattfrosten kommer. Lillebrors tomater börjar bli röda men det är väldigt många som fortfarande är gröna och oätliga vilket nog beror på att det varit ganska kallt och regnigt i sommar. Vi får kanske plocka dem och lägga i en skål som får stå på fönsterbrädan för att mogna.

Vi har även odlat morötter i en kruka. Tror inte att det är direkt ultimat men Lillebror ville försöka och idag ville han absolut ta upp en av dem. Jag tyckte att vi skulle vänta lite men det gick han inte med på. Han började dra och med ett plopp åkte den upp ur jorden. Då kunde jag inte hålla mig utan började skratta. Det var verkligen en pytteliten morot som kom upp och vi var alla ganska snopna. Lillebror var trots det stolt som en tupp och det är det som räknas, att han är nöjd med det han odlat.

Istället för kvällsmacka

Det har verkligen varit full fart idag men jag har bara varit på jobbet i någon timme. Jag har nämligen varit på Karolinska Sjukhuset för att få en ny spruta. Jag kommer att ta sprutor i flera år framöver för att sedan bli av med min pollenallergi.

Sedan var det vidare till Haymarket för att lyssna på ett seminarium på engelska om kommande regelverk för den bransch jag jobbar i. Inte konstigt att jag känner mig lite mosig i huvudet.

Resten av familjen har gått och lagt sig och jag blev helt plötsligt lite sugen på någonting att äta. Istället för att ta en macka gjorde jag en mozzarellasallad. Det är så gott och fräscht. Jag dränker nästan min i balsamvinäger för jag tycker att det är så himlans gott.

Lackskor

Jag har helt klart hittat en ny favorit i skoväg och det är lackskor. Mitt första par köpte jag för många år sedan men visste inte när jag skulle ha dem. De är blå från märket Högl och i lofersmodell. När sedan min kompis kom och rensade upp bland mina skor för två år sedan hittade hon dem och övertygade mig om att börja använda dem.

Nu är de blå lackskorna mina absoluta favoriter. Det piffar upp vilken vardagsutstyrsel som helst och får allt att se lite mer klassiskt ut.

Efter det har det blivit några lackskor till och i veckan fick jag hem mitt senaste köp. Ett par vita i loafersmodell med tofsar. Lite svårare att kombinera med annat jämfört med mina blå men det kommer att bli bra.

Märket på skorna är Si Barcelona vilket jag inte provat tidigare men min chef älskar märket och precis som hon sa är de så sköna att det känns som om jag har på mig ett par mjuka tofflor. Allt utom yttersulan är i läder och de kostade mig inte mer är 380 kr. Jag vet att det låter galet men jag handlade dem på BestSecret vilket är den bästa shoppingsidan på nätet enligt mig. Ordinarie pris på skorna är 1321 kr så jag fick dem till 71% rabatt. Inte illa.

Atlantica Porto Bello Beach

Nu har det gått en vecka sedan sedan vi kom hem från Grekland och jag tänkte visa lite bilder från hotellet där vi bodde.

För första gången valde vi all inclusive men varken jag eller maken känner att vi kommer att göra det igen. Jag tycker det blir så mycket folk på en för liten yta. I vanliga fall tar sig gäster utanför området men här pendlade alla mellan stranden, poolen och restaurangerna. Dessutom paxades det solstolar till höger och vänster. Det absolut värsta var dock allt matsvinn. Gästerna vräkte upp mat på tallrikarna från bufféerna för att sedan äta hälften och resten slängdes. Vilket vansinnigt slöseri av jordens resurser.

Hotellet däremot var riktigt bra. Alla allmänna utrymmen var riktigt fina och personalen var fantastisk. Otroligt trevliga och tillmötesgående. Vi fick ett riktigt stort rum med två balkonger och visst var det lite lappat och lagat på vissa småställen men allt städades grundligt varje dag och var mycket rent och fräscht.

Stranden var jättefin med mjuk sand och vi brukade ta med bröd från frukosten för att mata fiskarna med. Det ingick att låna både kajak och trampbåt vilket vi provade på. Vid stranden fanns också en bar där barnen gick och hämtade kulglass och dricka. De hade även lättare lunch men det var ingenting att ha enligt mig (tråkiga varma mackor och varmkorvar).

Mest hängde vi vid vattenlandet som var super. Det tillhör hotellet och såhär off season var det verkligen toppen. Inga köer till de olika rutschkanorna, poolen eller lazy river. Här kunde vi komma undan från de andra gästerna som låg som packade sillar vid hotellpoolen. Där låg vi faktiskt inte en enda gång.

Stor huvudrestaurangen hade väldigt bra mat men det var väldigt stojigt i lokalen och vi satt nästan alltid på terrasserna utanför. Det fanns även tre till restaurangen där vi tyckte att meze-meze inte var värt besväret och Limoncello var absoult bäst.

När man flyger in över Kos flyger man faktiskt in över hotellet. Inte bara att man ser det på håll utan det känns som om man ska lada på hotellet och planen landar bakom kullen precis bakom hotellet. Ganska häftigt att se när man står vid hotellet men inte riktigt lika roligt när det kom flyg vid 02.30 tiden både på lördagen och söndagen.

Som sagt ett jättebra hotell men passar oss inte riktigt då vi inte gillar all inclusive och jag skulle inte vilja vara här på högsäsong för det var mycket folk även om det inte var fullbelagt.

Barnen tyckte att det var fantastikskt och Lillebror vägrar att ta av sig sitt all inclusive armband. Han vill ha det kvar som ett minne. Nu gjorde vi faktiskt den här resan för barnens skull och av dem får det nog en 5:a av 5 möjliga.

En tur med trampbåten

I morgon åker vi hem och idag har vi gjort några av våra favoriter i repris. Givetvis har vi hängt i vattenparken (två gånger) och sedan blev det även stranden.

Vi tar med lite bröd från frukosten som vi matar fiskarna med och samtidigt snorklar vi för att se när de äter. Häftigt att det finns så mycket fisk väldigt nära stranden.

Idag tog vi också en tur med en trampbåt. Det ingår nämligen i vår all inclusive att vi får låna både trampbåt och kanoter. Härligt att komma ut på havet lite och få lite fläkt från vindarna. Det är verkligen varmt här på Kos och lite blåst gör dagarna mer bekväma temperaturmässigt.

På bilden ovan kan ni se hotellet, strandbaren till vänster och på toppen ligger vattenlandet.

En tur till Kardamena

Dagen började som vanligt i vattenparken och både jag och Pyret körde väggen. Det är en riktig rysare där fallhöjden är ganska hög och den uppblåsbara ringen som man sitter i går ganska högt upp på andra sidan för att sedan åka baklänges tillbaka igen. Sedan åker den fram och tillbaka några gånger till dess att farten har stannat och man åker genom en kana ut till poolen. Jag lovar att Pyret aldrig kommer att göra om det igen och hon var ganska ilsk över att vi lyckades övertala henne.

På eftermiddagen tog vi bussen in till Kardamena för att se om det fanns någon bra shopping. Jag måste säga att det är en riktigt tråkigt ställe men det blev både lite shopping och fika. Det är nämligen så varmt här nere att ett stopp för att få i sig vätska är ett måste.

Vi såg också den stora bruna båten som Pyret och Lillebror åkte ut med igår när de var iväg och dök.

Jag köpte två läderskor, ett par skor till Pyret och så köpte hon en vit klänning som hon verkligen älskar. Den åkte på lagom till middagen.

Ett provdyk i poolen

Det har varit riktigt hett här idag och Lillebror och jag gick in och vilade strax innan lunch. När jag var yngre låg jag gärna och pressade i en solstol men nu är det inte riktigt lika roligt längre. Vi har hängt vid stranden hela dagen där vi har både badat och snorklat.

På eftermiddagen skulle vi gå upp till vattenparken och passerade då hotellets stora pool. Några dykinstruktörer hade lagt fram utrustning vid poolkanten och Pyret blev genast nyfiken och ville se om hon kunde få dyka.

En liten stund senare hade hon fått på sig all utrustning och tog en stor tur i poolen med en engelsktalande instruktör. Hon var så förtjust när hon väl kom upp igen att hon och maken bokade en dyktur ut på havet i morgon.

Tyvärr får inte Lillebror dyka då man måste vara mist åtta år gammal och då jag redan har dykt i Australien blir det toppen om maken (som bara har dykt i pool tidigare) och Pyret får ge sig ut på ett eget äventyr.

Atlantica Water Park Kos

Idag har vi hunnit njuta av hela anläggningen då vi började vid poolen, begav oss sedan ner till stranden och avslutade eftermiddagen vid vattenlandet. Vattenparken heter Atlantic Water Park och tillhör hotellet.

Precis som igår är vattenlandet helt klart vår favorit och idag har Pyret åkt mycket med sin nya kompis som kommer från Malmö.

Det finns en mindre del som är till för små barn men där hänger våra för att bli nedstänkta av den stora hinken som sitter i toppen och tippar ut allt vatten när den blvit full. Det är Lillebror som står med ryggen åt och händerna för ögonen. Han vill så gärna stå under vattnet men vågar inte riktigt.

I de blå banorna till höger tävlade vi hela familjen igår och idag körde jag och Lillebror den längst till vänster. Vi satt i en gemensam stor gummiring och när vi kom över puckeln flög vi upp i lyften innan vi landade och det var så kul att vi körde några gånger till. Det verkligen kittlade i magen.

Maken har utmanat mig och vill att vi i morgon ska köra den som jag kallar för toaletten (den i mitten på bilden nedan). Få se om jag vågar. Förr i tiden åkte jag allt när det gällde karuseller och liknande men idag blir jag åksjuk bara jag gungar med barnen i parken.

Framme i Grekland

Runt lunch landade vi här i Grekland och med tanke på allt vi har gjort idag känns det som om vi redan har varit här i flera dagar. När vi kom fram hade restaurangen bara öppet 30 min till så vi lämnade väskorna i receptionen och gick för att äta. Det var en buffé i stora matsalen som var helt ok och det fanns riktigt mycket att välja på.

Sedan checkade vi in och gick direkt till hotellets vattenland. Vilket kanonställe. Vi åkte olika vattenrutschkanor, lazy river, badade i poolen och spelade air hockey. Här kommer vi att hänga minst en gång varje dag.

Sedan blev det en tur ner till stranden där Pyret såg mängder med fiskar. Det var verkligen gratis fish spa där i strandkanten då fiskarna kom för att äta på hennes fötter.

Innan middagen tog Pyret ett dopp i hotellets pool och vi andra tog lite att dricka i poolbaren.

Efter middagen blev det en tur till stranden igen där Pyret träffade en tjej som hon ska leka med i morgon. Vi avslutade kvällen i den fina strandbaren med att dricka varsin drink. Även barnen får fina alkoholfria drinkar.

I morgon blir det vattenlandet igen och jag tror att Pyret vill ge sig ut för att snorkla.

Snart är vi på väg

Trots att vi inte bor allt för långt från Arlanda passar vi på att sova här i natt då vi flyger till Grekland väldigt tidigt i morgon bitti. Maken har redan checkat in och i morgon är det bara att lämna bagaget och sedan äta frukost på hotellet. Hade vi sovit hemma hade vi behövt gå upp i ottan för att sedan parkera bilen på Arlanda, checka in, äta frukost och så vidare. Det här känns mycket smidigare.

Vi kom hit strax efter 19 idag och barnen passade då på att ta ett dopp i den uppvärmda utomhuspoolen. Sedan blev det middag på våning tolv här på Clarion (Kitchen & Table by Marcus Samuelsson). Min räkmacka var kanon och makens hamburgare smakade helt ok. Tyvärr var barnens mat ingen höjdare. Lillebror beställde pizza men den var ungefär som en fryspizza man kan köpa i affären. Inte ok. Pyrets hamburgare var inte heller någon höjdare.

Nu är det dags att sova så att vi i alla fall är lite utvilade i morgon.

Snorkelträning i badkaret

Nu är det inte långt kvar till semester och idag passade Pyret på att träna med snorkel och cyklop i badkaret. Det kommer att finnas en hel del fiskar att titta på i Grekland och jag tog fram utrustningen som vi köpte när vi var i Kroatien.

Tur att badkaret är både stort och djupt vilket gör att barnen kan träna sig i att dyka ner med snorklarna och sedan blåsa ut vattnet. Lillebror bestämde sig också för att kliva i badet och provad men problemet var bara att när han kom upp till ytan för att blåsa ut vattnet hade han ingen koll på åt vilket håll han blåste så jag blev alldeles blöt både en och två gånger.

Nu är vi alla superladdade för att få njuta av sol och bad vilket har varit en bristvara under sommaren.