Halloweenmiddag

Barnen har laddad i flera dagar inför halloweenmiddagen vi hade igår. Gästernas barn var utklädda precis som våra och jag fixade fusktatueringar föreställande öppna blödande sår köpta på Buttericks som de tyckte var riktigt coola.

Tidigare i veckan pimpade jag lägenheten med fladdermöss, ballonger och girlanger för att få till lite halloweenstämning och vi placerade de blödande ljusen på köksbordet.

Vi hade en riktigt mysig kväll med god mat, dricka, efterrätter (bl.a. marängspöken som maken och baren gjort), godis, prat och till och med dans. Alla var riktigt nöjda och belåtna när det var dags att lägga sig. En toppenkväll helt enkelt.

Doftpåsar till garderoben

Nu har jag tagit fram mina stickade tröjor inför vintern och lagt in dem i garderoben. Jag älskar verkligen mina tröjor från Massimo Dutti av cashmere och silke då de är riktigt tunna och mjuka men ändå lagom värmande. En annan favorit är min nya svarta polotröja från Soft Goat.

Mellan tvättarna vill jag att de ska dofta gott och i veckan köpte jag doftpåsar från Lagerhaus som jag ska hänga in i garderoben. Jag köpte dofterba kaprifol och ren tvätt som kommer i små fina påsar för bara 19 kr styck.

Blödande ljus till halloween

Jag och barnen forsätter att fixa inför halloween och idag efter middagen gjorde vi blödande ljus. Båda barnen har väldig respekt för eld och jag fick instruera dem hur de skulle hålla innan de kände sig säkra nog att hålla i det brinnande ljuset.

Vi började med tre helt vanliga blockljus och ett rött ljus. Det är viktigt att det röda ljuset är rött rakt igenom och inte vitt i mitten med röd färg runt. Det är vanligare än jag trodde och det var faktiskt svårt att hitta ett helrött ljus.

Sedan är det bara att droppa det röda stearinet runt kanten på blockljuset och även på toppen. Vi gjorde det i omgångar och lät det torka någon minut emellan.

Barnen är mycket nöjda över sina läskiga ljus som kommer att få stå mitt på bordet under vår kommande halloweenmiddag.

Dunkin' Donuts Halloween

Det är inte bra att Dunkin' Donuts ligger nära jobbet. Alldeles för ofta står det en stor låda munkar vid våra skrivbord och vi är alla som gamar och kastar i oss godsakerna. Pumpamunkarna tycker jag är så söta och jag skulle gärna köpa några till halloweenmiddagen nu i helgen men då Lillebror inte tål dem är det tyvärr ett stort no no på det.

Tur att det är långt kvar till badsäsongen för om det forsätter i den här takten får jag nog spendera sommaren 2016 smygandes i vassen.

Different Things

Då jag jobbar i närheten av T-centralen i Stockholm brukar luncherna alldeles för ofta gå åt till att springa runt i de olika affärerna i närheten. Tyvärr är det inte någon myshopping det handlar om utan jag har ofta en lista på saker som ska fixas och ofta är det någonting till barnen, hemmet eller till mig själv. Det brukar ofta bli besök hos Clas Ohlson, XXL, Stadium, Inter Sport, H&M och Zara.

När jag senast sstressade fram under sergelstorg/plattan såg jag en helt nyöppnad butik som heter Things. Den var fylld med blommor, prydnader, textilier och en mängd andra fina saker. Jag ska ta mig en lite bättre titt någon dag då jag har lite mer tid med det jag hann se var riktigt fint.

Lyxig torskrygg på en torsdag

Jag har varit galet trött hela den här veckan med tillhörande huvudvärk och illamående vilket gjorde att jag inte orkade planera någon middag för igår. Jag fick därför rota igenom kylskåpet för att hitta någonting som passade till torskryggen som jag tagit fram ur frysen kvällen innan.

Tillbehör fick blir sparris, västerbottenost, blomkål, färsk pepparrot och serranoskinka. Helt plötsligt blev det värsta lyxmiddagen utan jag behövde anstränga mig speciellt mycket.

Jag började med att salta de fyra filéerna av torskrygg. Sedan gjorde jag blomkålspuré enligt nedan:

1 blomkålshuvud
3 dl grädde
250 g smör

Skär blomkålen i mindre bitar. Koka dem i grädde till dess de blir mjuka (ca 8 min). Rör ner hälften av smöret. Mixa ihop och smaka av med salt, ytterligare smör och eventuellt lite muskot. Fördela purén i små gratängformar och strö över västerbottenost. Gratinera i ugn i 200 grader till dess osten smälter och får fin färg.

Torsken tillagade jag i ugnen i 175 grader i ca 10 min. Jag stoppade i en stektermometer och tog ut filéerna när de nått 52 grader.

Under tiden stekte jag sparris och även serranoskinkan som jag skurit i lite mindre bitar. Jag rev pepparrot och brynte smöret.

Sedan var det bara att lägga upp och njuta.

Inköp inför halloween

Nästa helg är det dags för halloweenmiddag här hemma och barnen är laddade till tusen. Kläder och pumpor är inköpta, pyssel är gjorda och idag fixade jag det sista för att få till rätt halloweenstämning.

På efterrätten ska jag sätta dessa söta spöken som jag köpt på Leilas generalstore och de fina fladdermössen ska jag hänga över matbordet (de är också inköpta på samma ställe).

Nya koftor

Nu börjar det verkligen bli kyligt på morgonen och jag tycker att det är skönt att börja klä mig i stickade polotröjor och koftor. Det är mycket rea i butikerna just nu och i slutet att förra veckan tog jag en sväng till Esprit på lunchen och shoppade två lite kortare figursyddag koftor på rea.

Det blev två neutrala färger vilket kommer att passa perfekt i höst och vinter.

Planering inför New York

Idag skulle Pyret på kalas inne i stan på förmiddagen och jag åkte dit med henne och en klasskompis för att sedan ta en promenad i solskenet till en kompis där vi hade en planeringsdag inför vår resa till New York.

Min kompis hade köpt hem suveränt goda bullar från Fabrique och sedan blev det lunch från Ciao Ciao due. Där åt vi bl.a. en pizza med kyckling, färska champinjoner, ruccola och vitlökssås. Det var en av de godaste pizzorna jag har ätit på länge. Sedan blev jag bjuden på te i jättefina glaskoppar vilket kändes väldigt lyxigt.

Nu har vi i alla fall bestämt var vi ska bo och vi började även titta på lite restauranger. Det tråkiga är att vi inte ska åka förrän i juni. Vi vill åka NU.

Supergulligt läppbalsam

Det blev en snabb sväng in till H&M på lunchen idag för att köpa haloweenkläder till barnen. Där hittade jag dessa supersöta läppbalsam och jag köpte med mig var sin till barnen. Deras läppar blir alltid så nariga på hösten och vintern så det är perfekt med lite läppsmörj.

Pyret har redan byggt ett liten hus till sin och Lillebror har stoppat sin i jackfickan och plockade upp den för att använda den ett antal gånger på väg till och från pizzerian nu på kvällen. En riktig hit blev det helt enkelt.

Uppe på taket

Idag fick jag möjligheten att göra ett besök på byggarbetsplatsen vid Gallerian i Stockholm. Det är fem hus som håller på att byggas om och den jag tittade på idag är den som kommer inhysa Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels.

Det kommer att bli ett affärshotell och ett boutiquehotell med totalt 540 rum. I anknytning till affärshotellet kommer det att finnas en 2000 kvm stor konferensanläggning, gym och spa-avdelning. Båda hotellen kommer att ha restauranger, cafeér och barer.

Idag när jag fick komma upp på taket som har en fantastiskt utsikt över hela Stockholm tittade jag ner på en blivande terrass som kommer tillhöra en av restaurangerna. Den kommer att ligga högst upp i huset och kommer att ha en panoramautsikt över hela staden. På bilden längst upp kan ni se slottet längst ner till höger och även inloppet mot Stockholm. Utsikten på kvällen kommer att vara helt magisk.

Det kommer verkligen bli spännande att se resultatet och jag och mina kolleger har redan bestämt att det kommer att bli en AW på terrassen när den är klar.

New York är bokat

För några veckor sedan bokade jag och en kollega en flygresa till New York då vi ska dit och springa ett lopp i juni nästa år. Det ska bli så mysigt att springa i Central Park och under de andra dagarna ska vi äta god mat, dricka drinkar, shoppa och även passa på att turista lite.

Nu gäller det att hitta boende. Någon som har några tips?

Ouzeria-Apagkio

Här kommer ytterligare ett restaurangtips från Parga Stad. En av kvällarna gick vi in i en liten gränd mitt emot den lilla "piren" nere vid hamnen. Där hittade vi restaurangen Ouzeria-Apagkio som bjuder på riktigt grekisk mat och gästerna sitter vid små bord ute i gränden.

Barnen knorrade lite då det varken fanns spaghetti bolognese eller pommes på menyn men när maten väl kom smaskade de gladeligen i sig kycklingsouvlaki och potatisar som bakats i ugn med lite sås. Jag valde friterade zucchinibollar (supergoda) och grekisk sallad. Mamma tog en moussaka. Det här restaurangen bjöd på den mest genuina grekiska maten som vi åt under veckan men jag måste säga att det bästa stället om man även räknar in personalen är Sakis som jag skrivit om tidigare.

Att ta in hösten

Det går inte att sitta inne när solen skiner från en klarblå himmel och därför tog jag barnen på en promenad idag för att samla material för att göra en fin höstbricka här hemma. Barnen fick själva välja vad vi skulle ta hem och sedan satte de ihop allt tillsammans. Riktigt fint måste jag säga.

Alea Resort

Sorry att jag bombarderar er med bilder från Parga trots att vi redan kommit tillbaka hem men jag hinner inte fotografera någonting nytt eller tänka så mycket på vad jag ska skriva om. Orsaken är att jag under semestern fick ett sms från mig chef som berättade att jag och några av mina kolleger från november kommer att jobba för ett annat företag än det som vi jobbar för idag.

Det slog ner som en bomb bland oss alla och nu är det full fokus på att dela upp oss och alla arbetsuppgifter vilket gör att jag inte har så mycket tid för att tänka på annat. Dessutom är maken i USA på jobb och min mamma är här för att hjälpa till så det är mycket just nu helt enkelt.

Här kommer i alla fall några bilder på Alea Resort där vi bodde under vår semester i Parga. De har 110 rum men det var bara 7 som var belagda den veckan vi var där då det var sista veckan som hotellet hade öppet. Vi hade en jättefin trerumslägenhet med två fina badrum. Vi hade ett eget litet hus på området som låg mycket nära restaurangen vilket var toppen då Lillebror de första dagarna somnade i mitt knä under middagen och behövde bäras hem. Däremot kan jag tänka mig att det kan bli lite störande ljud i just denna lägenhet under säsongen då hotellet är fullbelagt. Ett jättestort plus är personalen som verkligen har varit super.

Hotellet ligger en kilometer upp på berget med en jättefin utsikt över kullarna och havet. På kvällen satt vi på balkongen och tittade på ljusen från Korfu. Trots att det är väldigt kuperat var det inga problem att gå upp och ner vilket även barnen klarade av. Jag kan tänka mig att det är jobbit när det är varmt mitt på sommaren men det finns en shuttle bus som tillhör hotellet och som gratis kör några gånger per dag till och från både Valtosstranden och även in till Parga stad. De gånger vi var nere i stan och handlade mat tog vi en taxi hem för 4 EUR.

Slottsruinen i Parga

När jag är på semester med barnen försöker jag få dem att lära sig en hel del om landet och platsen vi besöker. Den här gången blev det en hel del berättelser om den grekiska mytologin och nu vet även jag varför det sägs att vi har en akilleshäl och vad det har med Parga att göra.

I närheten av hamnen i Parga stad finns en gammal slottsruin som vi utforskade några gånger. Barnen tyckte det var jättespännande att klättra runt och vi passade även på att titta på den fantastika utsikten. De tyckte också att det var både spännande och lite läskigt att höra om slottets historia som börjar redan på 1300 talet. Till och med piraten Barbarossa härjade här och förstörde stora delar av slottet 1537.

Glass i stora lass

Det är inte helt lätt att vara Lillebror och mjölproteinallergisk här i Grekland. Speciellt inte när det kommer till efterrätter. Därför blev han överlycklig när vi av en händelse sprang på en glassbar här i stan. Där hade de både jordgubbssorbet och en fantastisk citronsorbet samt några granitas som han kan äta.

Allt är hemmagjort och jättegott. Nu har vi varit där tre gånger så att Lillebror också får lite gott att läska sig med. Annars är det svårt att hitta isglass i butikerna då de inte köper in mer nu när säsongen snart är slut och isglassen lyser med sin frånvaro.

En dag på stranden

Nu börjar semestern lida mot sitt slut men vi klämmer ut det sista och njuter så mycket vi kan. Idag har vi kört en heldag på Valtos Beach. Vi var rädda för att det skulle vara fullt med folk då det är lördag men vi har insett att många turister åkt hem idag och de flesta turistställen håller på att fixa det sista innan de stänger på måndag. Sedan kommer mycket av Parga att vara stängt då säsongen är över för i år och börjar på nytt i maj.

Därför var det bara vi och ett fåtal till på stranden och dagens höjdare var helt klart att simma i de stora vågorna och att bygga fördämningar i en liten bäck med iskallt vatten som rinner ut i havet. En lagom slappardag blandat med lite äventyr (det blev en liten båttur in till Parga stad och en titt på ett brudpar i kyrkan).

Pyret har även simmat med sina simglasögon för att titta på fiskar och hon är nog lite som storfiskaren då hon berättar hur enormt stora de är trots att de kanske bara är en decimeter långa. Kul är det i alla fall och vi kommer verkligen sakna våra dopp i medelhavet när vi kommer hem.

Sakis sedan 1954

För några kvällar sedan tog vi en promenad ner mot Parga Stad för att äta middag på restaurang Sakis. Det är ett riktigt genuint grekiskt ställe som har funnits i familjen sedan 1954. Annars kan många ställen här nere kännas uppbyggda för just turister men här var det som att kastas trettio år bakåt i tiden (och det på ett bra sätt).

Jag åt friterad zucchini och en saganaki. Tyvärr var inte osten speciellt bra men zucchinin var toppen. Pyret åt spegetti med köttfärssås som fick två tummar av två möjliga. De var även jättebra på att hitta någonting till Lillebror att äta då det inte alltid är lätt att vara allergisk mot mjölkprotein här nere.

Mamma åt fyllda champinjoner och huset bjöd även på vitlöksbröd, ouzo och lite frukt till efterrätt. När vi smaskat klart och sagt hej då till den trevliga personalen började vi gå upp mot berget och hotellet. På vissa ställen var det ganska mörkt och jag såg en taxi som släppte av folk och undrade om han kunde köra oss hem. Det gick utmärkt och när vi kom fram ville han inte ens ha betalt. Det verkar som om alla här älskar barn och tack vare dem fick vi åka gratis. De har även fått gratis godis av en ägare i en mataffär. Lillebror vill tydligen flytta hit.