Irisia top och kjol från STORM & MARIE

En av mina favorit outfits att ha på mig när jag går ut är denna top och kjol från STORM & MARIE. Modellen heter Irisia och kan kombineras i all oändlighet.

Toppen är jättemjuk och har en liten polokrage samt lite rynk på axlarna. För att få av och på den finns det en dragkedja en bit ner i nacken.

Kjolen har fickor vilket jag älskar och här sitter dragkedjan fram istället för bak. De är så snygga tillsammans men lika ofta har jag toppen med ett par svarta åtsittande byxor eller en annan  kjol. Skulle även passa super med en svart skinnkjol.

Kjolen passar även med en mängd olika toppar och jag måste säga att detta är bästa köpet på länge. På ena bilden ser färgen grå ut men jag har bara gjort bilden lite ljusare för att ni ska kunna se mönstret som den guldfärgade tråden gör i det annars helt svarta tyget.

Såg nu att både toppen och kjolen finns på rea hos Country Dreams för 209,70 kr styck. Ett riktigt kap om ni frågar mig.

Tårta med fläder och vit choklad

Grannarna kom över på fika idag och då en av dem är glutenintolerant gjorde jag en variant av ICAs sommartårta med fläder och vit choklad men med glutenfri tårtbotten.

Riktigt fräsch, god och inte alls så söt som jag befarade. Mycket smarrig blev omdömet från oss i fikagänget.

Tårtbotten (glutenfri)

6 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175°C.

Tårtbotten:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölmix, potatismjöl och bakpulver och sikta ner i äggsmeten. Rör försiktigt till en jämn smet.

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, mjölad med potatismjöl.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 30 minuter, känn med en sticka att den är torr. Låt kakan kallna.

Chokladcrème:
Bryt chokladen i mindre bitar. Koka upp hälften av grädden och ta av från värmen. Rör ner chokladen och låt den smälta helt. Rör slätt med resten av grädden. Låt grädden kallna ordentligt i kylen minst 2 timmar.

Vispa upp grädden med en elvisp. Riv det yttersta skalet av limen och vänd ner i crèmen.

Skär kakan i tre bottnar. Lägg en botten på ett fat och skeda över lite av flädersaften. Bred på hälften av chokladcrèmen, lägg på nästa botten skeda över flädersaft och bred på resten av chokladcrèmen.

Lägg på den sista botten och skeda över flädersaft.

Garnering:
Ansa jordgubbarna och dela dem ev. i halvor. Vispa grädden och lägg över den i en spritspåse. Spritsa på grädden och garnera med jordgubbarna.

Vildmarksvägen, Sagavägen och Inlandsvägen

För några dagar sedan gav vi oss ut på en road trip längs Vildmarksvägen. Eller det är i alla fall så den heter i början men sedan går den över till Sagavägen och till sist Inlandsvägen. Totalt blir det 50 mil och barnen skötte sig hur bra som helst utan att klaga.

Foto: http://www.wildernessroad.eu

Vi åkte iväg redan vid nio på morgonen och då vi har en sjusitsig bil fick vi med mamma och pappa också. Vi åkte norrut på Vildmarksvägen och innan vi kom till Gäddede blev Pyrets åksjuka för mycket och hon lyckades kräkas ner en hel del i bilen inkusive sig själv.

Det var bara till att städa ut och stanna på macken i Gäddede för att köpa nya byxor till henne. Turligt nog hade de halva priset på reapriset på jättefina vandrarbyxor till barn så jag köpte ett par till Pyret men passade även på att köpa ett par till Lillebror då vi ska vandra i alperna nästa sommar.

Hällingsåfallet
Efter Gäddede åkte vi tillbaka på andra sidan sjön för att besöka Hällinsgsåfallet. Jag har inte varit där sedan jag var runt nio år gammal så det var på tiden. Barnen och maken har aldrig varit där. Det var riktigt fint och fallet forsar ner i en ca 40 meter djup ravin och sedan ut i Sveriges längsta canyon. Då vi är vana vid enorma vattenfall i Österrike är detta inte wow men fint ändå.

Stekenjokk
Nästa stopp blev Stekenjokk där vi klev ur bilen och åt lunch som vi hade med oss. Som vanligt var det blåsigt men otroligt fint och rogivande. Barnen startade ett snöbollskrig och sprang runt och lekte. När vi åkte över fjället åkte vi in i Lappland och det kändes helt plötsligt mycket mer exotiskt. Vi spanade efter renar men såg tyvärr inte en enda vilket vi annars alltid brukar göra.

Fatmomakke
En av de finaste stoppen för dagen var helt klart Fatmokakke. Det har andvänts som kyrkplats av samer och nybyggare sedan slutet av 1700-talet. Fatmomakke ligger vid vattnet och har berg runt omkring och det är så vackert. Lillebror sa att det är så fridfullt och att han gärna skulle vilja flytta dit.

Barnen tittade in i en kåta och Lillebror doppade hela sig i sjön som var ungefär 12 grader varmt. Mamma och pappa blev helt plötsligt brölllopsvittnen då brudparets vittne åkt vilse och igår skålade vi i champagnen som de fick som tack för hjälpen.

Trappstegsforsen
Sista stoppet för dagen blev trappstegsforsen. Det är också riktigt fint men trist att det inte går att gå ner till själva forsen för att titta lite närmre. Här kommer vattnet från Kullsjön farande ner för 100 trappsteg formade av skifferstenar.

Middagen åt vi på Marsfjäll Mountain Lodge. Efter trappstegsforsen är det inte så mycket mer att se och resan från Vilhelmina söderut är mer av en transportsträcka. Vi var hemma runt 22.30 tiden och vi var alla väldigt nöjda med dagen.

Härliga sommardagar

De senaste dagarn har bjudit på sol och värme. Sjön är spegelblank och på kvällarna har vi tagit ut roddbåten på en tur och fiskat. Inte något napp ännu men det spelar ingen roll och Lillebror njuter i fulla drag bara han får ett kastspö i handen.

På kvällen idag var det dags för maken och Lillebror att ta ett dopp i sjön där ytvattnet ligger på 15 grader. Jag och Pyret valde att hänga med men vi tänkte inte bada.

Väl framme kunde inte Pyret hålla sig utan hon kastade kläderna och hoppade i vattnet hon också. För min del stannade jag kvar på stranden då jag inte doppar tårna om det inte är minst 25 grader varmt. Jag får ta igen det när vi åker till Kos i september.

I morgon är det dag för en road trip på minst 50 mil.

Vilken fantastisk kväll

Efter frukost åkte jag, maken och Lillebror till närmsta "stad" för att handla mat och Lillebror hade bestämt sig för att köpa en fiskelåda och drag på Dollarstore för sina sparade veckopengar. Tidigare hittade han en speciell låda med drag för 149 kr och nu hade han fått ihop tillräckligt med pengar.

När vi kom dit var alla slutsålda och stackars Lillebror tappade gnistan ett tag. Vi åkte istället till Team Sportia där han hittade en mindre låda och de hade rea på vissa drag så det blev riktigt bra ändå. Hela vägen hem satt han med lådan i knät och berättade hur glad han var.

Innan middagen åkte jag och Lillebror ut i båten och hade en fantastisk tur. Solen värmde, vattnet var spegelblankt och det var alldeles tyst. Om vi inte skulle hem för att äta hade vi stannar ute i flera timmar och bara njutit.

I morgon ska vi spela golf och om det blir lika fint på kvällen som idag har Lillebror bestämt att vi ska äta middag i båten. Det ska vi nog kunna fixa trots att det bara är en roddbåt.

Kvällsfiske

Lillebror suger verkligen till sig alla kunskaper han kan få här uppe. Han har lärt sig att hugga ved med yxa, klyva ved med vedklyv, hur man ropar in saker på auktion, laga mat och fiska.

Därför ville han ta en tur ner till vattnet innan middagen idag för att se om det nappade. Andra kastet han gjorde med sitt kastspö resulterade i napp. Han ropade att han hade en fisk på kroken men jag trodde att det var bottennapp.

När han väl fick in fisken mot stenarna vid stranden tog den sig loss och simmade iväg. Trist för Lillebror då det var en stor fin fisk men han var riktigt stolt i alla fall.

Nu har jag tummat på att Lillebror och jag ska ro ut med båten i morgon för att se om det kan finnas fler fiskar som nappar.

Smarrig röra till avokado

Nu när jag äntligen kan äta äpplen igen (har tagit sprutor mot pollenallergi och har nu börjat tåla äpplen igen) började jag bli sugen på en supersmarrig röra till avokado. Min syster brukade göra den för säkert tjugo år sedan och den är så god att det inte går att sluta äta. Jag brukar göra mer än vad som behövs och fylla på i avokadon när röran börjar ta slut.

De fina avokado skålarna hittade jag på en loppis här uppe för 5 kr styck. Det fanns sex stycken och 30 kr för alla var ett riktigt fynd.

Det finns inget recept men jag har försökt att skriva ner ungefär hur den ska göras.

Fyllning till 6 avokados:

ca 1 dl majonnäs
salt
peppar

Skär äpple, skinka, rödlök och gurka till små bitar. Blanda ner creme fraiche och majonnäs. Smaka av med salt och peppar. Fyll på med creme fraiche och majonnäs om ni vill ha den lite krämigare. För mer sälta ta mer gurka.

Dela avokadon och fyll mer röran.

En tur till Skärvångens Bymejeri

Vädret visade sig på sin bästa sida idag och då passade vi på att ta vår årliga tur till Skärvångens Bymejeri. Där äter vi av deras buffé som kostar 150 kr för vuxna och 75 kr för barn. Lillebror är inte förtjust i den här sortens ostar och vi hade därför med oss pannkakor till honom.

Halva delen av buffén består av koostar och andra halvan av getostar. Till det serveas det tunnbröd, kex, en liten sallad, vatten, citron- och lime saft, te och kaffe.

När vi åkte därifrån var vi hur mätta som helst och på vägen hem stannade vi vid älven Hårkan för att njuta av utsikten. Lillebror passade på att svalka fötterna men att bada är det inte tal om då de är ruskigt kallt i vattnet.

Maken köpte med sig lite smask hem.

Bastun nere vid sjön

Vädret var inte på topp igår då det var runt 12 grader och det regnade mer eller mindre hela dagen. Då finns det inget bättre än att elda i den vedeldade bybastun nere vid sjön.

Det är så skönt att efter ett hett bastubad sitta på förstukvisten under taket och dricka någonting kallt och äta ölkorvar.

Barnen har alltid med sig var sin stor badbalja in i bastun och där sitter de och busar vilket även betyder att de skjuter på oss med sina vatten blasters. Ni ska inte tro att det är lite skönt småvarmt vatten utan det är iskallt vatten hämtat direkt från sjön. När vi skriker i högan sky skrattar de så att de nästan kiknar.

Det är så kul att barnen får vara med och röja i bastun för det är någonting som de alltid kommer att minnas från sin barndom.

Titta föresten vilket fint lås det är till bastun.

Grillmiddag

Idag har vi haft fint väder och jag och maken har passat på att fixa på tomten.

Det är roligt att det händer mycket här i byn på sommaren och i år är det fler barn här än någonsin tidigare. Igår var det brännboll med efterföljande fest. Idag var det dags för grillkväll nere vid vattnet.

Alla tar med sig det de vill äta och sedan umgås vi tillsammans och det hela avslutas med en musikquiz.

När det väl var dags att cykla hem protesterade barnen men vi har ordnat en lekdate på måndag och i morgon ska de på kalas. Det går verkligen ingen nöd på dem.

Kakor i en kartong

När vår kompis och hennes barn kom hit i söndags hade hon med sig en hel kartong med småkakor som hennes mamma bakat. Hon är värsta hobby konditorn och kakorna har färdats hela vägen från småland till jämtland. Inte illa, eller hur.

Förra året när vi handlade på Dollarstore hade de en hel pall med saker från Oscar & Clothilde som de sålde till mycket bra priser. Jag köpte glasburken ovan och nu insåg jag att den passar perfekt att ha kakor i.

I tisdags stod jag själv och bakade sjuttio hallongrottor och sex kladdkakor då jag, mamma och en annan familj hade fiket här uppe i onsdags. Nu måste jag erkänna att jag är lite smått trött på allt som har med fika att göra och vill börja få i mig lite nyttigheter istället.

En tur till Kvällknäppen

Vi har haft vänner på besök i veckan men de åkte hem tidigt i morse. Det känns alltid för tyst just när våra gäster åker men om några dagar kommer det att kännas ok igen.

I veckan tog vi med oss ryggsäckar med lunch och åkte till Kvällknäppen för att grilla korv. Stugan ligger högt uppe på en höjd och är omgiven av en vindkraftpark. Det är ett roligt utflyktsmål dit vi brukar ta våra gäster.Den här gången såg vi snö som låg kvar på fjälltopparna i Norge.

När vi promenerade upp till toppen såg vi vilda orkidéer vid sidan av stigen.

Barnen fick också en lektion av maken om att tälja då de gjorde sina egna grillpinnar.

Vit sangria

En sommarfavorit som fördrink är denna ljusa sangria.  Den är riktigt läskande och fin att servera i en stor kanna eller i en glasburk med kran. Det är bara till att dubbla receptet så många gånger som behövs om ni är många.

Till 4 glas

1/2 citron
1 lime
1/2  apelsin
isbitar (ca 15 bitar)
0,5 liter vitt vin (av en torr sort)
0,5 liter Sprite

Tvätta frukterna och skiva dem tunt. Lägg dem i en tillbringare och fyll på med is. Häll på vin och Sprite och rör om. Servera.

Vattenkrig

Barnen har fått två pumpar med små tillhörande vattenballonger där ballongerna fästs på flaskan och sedan pumpas trycket upp och vattnet åker in i ballongen.

Igår laddade barnen för vattenkrig och fyllde fem ballonger var. De sprang runt på gräsmattan och försökte träffa varandra med ballognerna samtidigt som de skrattade och hojtade för full hals.

Idag ville de gå all in och laddade så många ballonger de kunde. Sedan lade de alla i studsmattan och började kasta ballonger på varandra. De skrek och hojtade så att det måste ha hörts över halva byn.

Maken filmade dem och efter middagen satte de sig i tv-rumet och kikade på filmen. Oj, oj, oj vad det lät när de skrattade åt allt som visades. Detta var helt klart den roligaste dagen på hela sommarlovet.

Jonathan Adler Muse

Det är några dagar kvar till min födelsedag men jag har redan fått en hel del presenter. Ett doftljus i modellen Muse av Jonathan Adler har legat högst upp på önskelistan och när inreda.com hade 40% rabatt på sakerna i sitt showroom slog jag till och fick den av mamma och pappa.

Jag har även fått fina saker med golftema av maken och svärmor som jag får visa lite senare.

Nu finns det bara en sak kvar på önskelistan och det är Tower köksmått från Alessi, designade av Monica Förster. Skulle vara så fina på köksbänken.

En cykeltur

Barnen flög till mormor och morfar i fredags och nu är jag och maken ensamma hemma. Vi har aldrig varit utan barn hemma i flera dagar förut och vi ska passa på att göra saker som vi normalt inte gör tillsammans med barnen.

Vi började dagen idag med att cykla till Elfvik. Det är så vackert att cykla utmed vattnet och vi träffade på både hästar och får på vägen. Det härliga med Lidingö är att allt är så nära. Vi tog oss från enas sidan ön till den andra och det blev knappa en mil.

När vi kom fram var vi väldigt fikasugna och det fanns ett väldigt litet sommaröppet café vilket passade alldeles utmärkt. Kardemummabullarna var riktigt smaskiga.

Vi hälsade på de frigående hönorna och tuppen innan vi cyklade nästan en mil tillbaka för att därefter åka en sväng till återvinningsstationen.

På kvällen gjorde vi något som vi inte har gjort på säkert nio år, sedan Pyret föddes. Vi åkte ut till Lidingö Golfklubb och spelade nio hål. Helt otroligt att kunna göra det på egen hand men förhoppningsvis kan vi göra det även tillsammans med barnen om några år.