Rimbobullar

 
När det är lite för bistert väder för att vara ute passar jag på att baka rimobullar. I vanliga fall är inte bullar min favorit då jag tycker att de lätt blir för torra. Dessa däremot blir riktigt saftiga av fyllningen och påminner lite om wienerbröd.
 
 
Rimbobullar

ca 25 stycken.
Ugnstemperatur 225 grader

Bulldeg:
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstempererat smör
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning (dubbla gärna receptet):
75 g smör
1 1/2 msk socker
1 1/2 tsk vaniljsocker

Pensling och garnering:
ägg

Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg. Kavla ut den till en fyrkant (40x40 cm) och skär sedan i fyrkanter (8x8 cm). Lägg lite fyllning i mitten och vik ihop kanterna in mot mitten. Lägg bullarna i pappersformar och låt jäsa under duk 2 timmar i rumstemperatur. Pensla dem sedan med uppvispat ägg och strö eventuellt över pärlsocker och finhackad mandel. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0