Kycklingköttbullar i röd curry

 
Det blir inte många inlägg gjorda nu när jag har införskaffat mig en ny dator. Jag har alltid haft PC men när den efter flera års trilskandes började göra mycket märkliga saker i helgen fick jag nog.
 
Jag gick till Dustins butik och bad om att få köpa en bärbar dator som är bra för bildbehandling. Jag tänkte nämligen börja skärpa till mig med mina bilder och behandla dem i Lightroom. Inte blev det någon dator inte då de inte har så många i butiken som jag kan klämma och känna på. Gick över vägen till Webbhallen men där var det ännu sämre. Slutade med att jag gick in till Digital Inn som ligger vägg i vägg och kom ut med en MacBook Pro.
 
Tyvärr kommer det nog ta lång tid innan vi blir kompisar (om någonsin). Jäklar vad arg jag blir på att allt är annorlunda. Det är ju ren idioti att jag ska behöva två fingrar på styrplattan och det gör mig GALEN. Vi får se hur det går framöver men det har tagit evigheter för mig att få till detta inlägg.
 
Tänkte dela med mig av en smarrig kycklingrätt som jag gjorde förra veckan. Receptet hittade jag i kokboken LCHF 2.0.
 
 
Kycklingbullar i röd curry 4 port
 
500 g kycklingfärs
2 vitlöksklyftor
1 dl kokosflingor
1 ägg
2 tsk röd curry
1/2 tsk salt
2 dl grovhackad koriander
smör till stekning
 
Röd curry
 
1 broccoli
1 röd spetspaprika
1 scharlottenlök
2 vitlöksklyftor
1 msk sesamolja
2 msk röd currypasta
125 g minimajs
1 dl sockerärtor
5 dl kokosmjölk (gärna en krämig variant)
1 msk fisksås
saft av 1 lime
2 msk tamarisoja
1 dl grovhackad koriander
 
Blanda alla ingredienser till kycklingbullarna i en matberedare och forma lite störra köttbullar. Stek dem i smör tills de fått fin färg.
 
Skär broccoli och paprika i mindre bitar. Finhacka lök och vitlök. Fräs i sesamolja med currypasta. Tillsätt minimajs och sockerärtor. Låt fräsa med en stund.
 
Häll på kokosmjölk, fisksås och limesaft. Smaka av med soja och koriander.
 
Lägg ner kycklingbullarna i såsen och låt allt småputtra några minuter under lock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0