Glutenfria kokosmuffins med limefrosting

 
En av grannarna här upp i Jämtland måste äta glutenfritt och jag testar nya recept varenda gång vi har henne på besök. I veckan bjöd jag på fika och gjorde då glutenfria kokosmuffins med limefrosting.
 
Här är receptet till ca 12 st.
 
125 gram smör
3 ägg 
 2 1/2 dl strösocker 
2 tsk bakpulver
2 dl kokosflingor
3 dl kokosmjöl
2 dl ljus glutenfri mjölmix
2 dl kokosmjölk
1 lime, zest och juice
2 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Rosta kokosflingorna i en torr stekpanna på medelvärme. De ska få lite färg och börja dofta.
 
Vispa smör och socker krämigt. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa till en jämn smet.
 
Tillsätt limejuice, zest och kokosmjölk och vispa till en jämn smet. Blanda i kokosflingorna.
 
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i smeten.
 
Fördela smeten i formar. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
 
Frosting
 
200 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 lime, juicen
 
Vispa smör och florsocker kraftigt. Tillsätt limejuicen och vispa lite till. Spritsa frostingen på muffinsarna och dekorera med limeskivor.
 
 
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0