Absolut smarrigaste lussebullarna

 
Jag kan inte ens räkna alla gånger som jag bakat saffransbullar och de blir stenhårda. Så otroligt trist då det tar lite tid att fixa dem om man räknar med tid för jäsning.
 
 
 
Nu hittade jag ett recept på matplatsen och den här gången blev de helt fantastiska. Jag gjorde precis enligt receptet och bullarna blev de smarrigaste jag någonsin gjort. Dessutom blev de lätta och luftiga som små moln. Barnen fick fria händer att baka ut dem och vi använde nästan inte något extra mjöl alls.
 
Tyvärr blev bilderna inte så bra då det inte riktigt fanns tid utan det enda jag hade tid för var att äta dem. Det slank ner tre stycken och efter det fick jag hejda mig. Annars hade det lätt kunna bli några till.
 


ca 30 bullar

2 paket saffran
2 dl socker
2 msk vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl
1 dl russin

mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

Stöt saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret. Lägg saffranet i vattnet och rör om. Låt stå 30 minuter.

Skär smöret i tärningar och låt det bli rumstempererat. Smula jästen och blanda med rumstempererad mjölk, smör och saffran samt vätskan i en köksmaskin med degkrok.
Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl. Arbeta degen 15 minuter i maskin. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.

Lägg russinen i lite vatten ca 30 minuter. Sila sedan av vattnet.

Ta upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knåda lätt och baka ut till lussebullar, ca 40 stycken. Tryck i russinen.

Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 225°C. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8–10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0