Lax i ugn med lingon och viltfond

 
För att barnen ska bli lite mer engagerade i den mat vi äter och för att lära sig hur det går till har jag bestämt att de ska hjälpa till att laga mat en gång i veckan. Pyret är den som är minst intresserad men det var hon som var först ut och hon var mäkta stolt över denna laxrätt som blev jättegod. Reeptet hittade jag hos matplatsen.
 
 
 
Lax i ugn med lingon och viltfond 4-6 pers
 
 
700 g laxfilé
2 purjolökar
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk torkad timjan
5 dl grädde
4 msk konc viltfond med kantarellsmak
4 msk lingon
ev färsk timjan
 
Sätt ugnen på 225 grader. Dela laxen och purjolöken i stora bitar och lägg i en ungsform. Salta. Blanda grädde, fond, peppar och timjan. Häll såsen över laxen och purjolöken. Tillaga mitt i ugnen ca 15 min. Strö sedan över lingon och färsk timjan.
 
Vi åt den med kokt potatis så att vi kunde få upp all den goda såsen men det fungerar även bra med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0