Barnens enkla äppelkaka

 
I veckan blev barnen baksugna och jag tog fram de olika receptböckerna jag har som är gjorda för barn. Lillebror började bläddra och fastnade för en äppelkaka.
 
Pyret orkade skala ett äpple och sedan hittade hon på någonting annat. Lillebror däremot körde på som vanligt. Han är den i familjen näst efter mig som gillar att laga mat.
 
 
Jag hade inga större förhoppningar om kakan men den var riktigt god. Så god att barnen ska göra två till efterrätt som vi ska äta idag efter julbordet. Känns lite juligt ändå då det både är kardemumma och kanel i den.
 
Äppelkaka
 
2-3 äpplen
1 dl smält smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl, 150 g
1 krm kardemumma, malen
1 tsk kanel, malen
2 tsk strösocker
 
Sätt ugnen på 175 grader och smörj en ugnssäker form.
 
Blanda det smälta smöret med 1 1/2 dl strösocker i en bunke och rör om. Knäck 1 ägg och rör ner i bunken med smör och socker.
 
Kärna ur äpplena och skala dem. Skär dem i tunna klyftor.
 
Blanda vetemjöl och kardemumma i en skål. Häll mjölblandningen i smeten och rör om tills det blir en tjock smet. Häll smeten i formen och lägg äppelbitarna över smeten.
 
Blanda kanel och 2 tsk strösocker i en skål och strö över kakan. Ställ in formen i mitten av ugnen och grädda kakan i ca 30 min.
 
Servera gärna kakan med vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0