Veckans recept - Kyckling patties

 
 
När vi var och hälsade på mamma och pappa berättade mamma att hon vill hitta ett sätt att äta nyttigt och samtidigt eventuellt kunna gå ner lite i vikt.
 
Jag är verkligen ingen expert på detta men min man har betydligt bättre koll och sedan vi skippade snabba kolhydrater för några år sedan mår vi mycket bättre än tidigare.
 
Därför tipsade jag mamma om att ta bort de snabba kolhydraterna och för att hjälpa henne på traven kommer jag att varje vecka tipsa om veckans recept så att hon efter ett tag kan ha ett antal favoirträtter som är både enkla, goda och förhoppningsvis nyttiga.
 
Igår blev det kyckling patties (recept från ett receptblad jag hittat på Coop) och jissus vad gott det var. Ser inte mycket ut för världen men smakar så gott. Lillebror gillade skarpt men Pyret som bara vill äta pasta fick i sig en men inte mer. Resterna smaskade jag i mig till lunch och det blev inte en enda smula kvar.
 
Kyckling patties i salladsblad 4 portioner
 
400 g kokta kikärtor på burk (bruttovikt), avsköljda
500 g kycklingfärs
1 liten gul lök, grovriven
1 vitlöksklyfta, finriven
2 msk mango chutney
1 tsk gurkmeja
0.5 tsk curry
1 lime, finrivet skal (endast det gröna)
1 tsk salt
2 msk olja, till stekning
1 litet isbergssalladshuvud
0.5 dl kokosflingor
 
Sås
3 msk mango chutney
pressad saft av limen ovan
2 msk vatten
 
Mixa kikärter till ett fint hack. Blanda med färs, lök, vitlök, mango chutney, gurkmeja, curry, finrivet limeskal och salt. Forma till små biffar.
 
Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna på båda sidor tills de är genomstekta. Plocka bladen av salladshuvudet och skölj i kallt vatten.
 
Blanda mango chutney, limesaft och vatten till en sås. Rosta kokosflingor i torr stekpanna.
 
Servera biffarna i salladsbladen med såsen och rostade kokosflingor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0