Potatis och purjolöksoppa med parmachips

 
Nu när hösten har kommit har jag bestämt mig för att laga soppa en gång i veckan. Barnen rynkar på näsan åt mitt förslag men de kommer nog att hitta sin favorit och har redan börjat komma med förslag på vilken soppa de vill ha.
 
Häromdagen gjorde jag pappas smarriga och enkla potatis och purjolökssoppa. Istället för att ha stekt bacon till blev det torkad parmaskinka.
 
Recept för 4 personer
 
300 g potatis
0,5 st pujolök
1 st hönsbuljongtärning
5 dl vatten
3 dl vispgrädde
Några skivor parmaskinka
 
1. Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ut parmaskinkan på en plåt med bakplåtspapper. Torka skinkan i 5 till 15   
    minuter beroende på skivornas tjocklek. Låt svalna på plåten.
 
2. Skala och skiva potatisen och purjolöken tunt. Låt koka mjuka tillsammans med vattnet och
     buljontärningen.Tillsätt grädden och låt koka ytterligare 5 till 7 minuter.
 
3. Mixa till en slät soppa med stavmixer eller kör i en matberedare. Smaka av med salt och peppar. Späd med
    lite vatten om soppan blir för tjock. Bryt den torkade skinkan i bitar och strö över soppan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0