Tårta med chokladbotten och hallonmarängsmörkräm

 
Igår hade vi världens bästa dagisfamilj över på middag. Jag passade på att ta ut en dags flexledigt och gjorde ärenden ner till centrum på dagen och njöt av solen och värmen. Nu är det bara att hålla tummarna för att våren är på gång på riktigt.
 
 
Det var väldigt länge sedan jag gjorde en tårta så jag passade på nu är jag ändå var hemma. Det blev inte någon avancerad variant utan en liten med chokladbotten och hallonmarängsmörkräm. Jag toppade den med choklad som fick rinna ut med kanten. Receptet hittade jag i tårtboken Lomelinos tårtor. Maken hade gjort en hallonglass några dagar innan och allt blev uppskattat av gästerna tack och lov.
 
 
 
Idag har båda barnen smaskat i sig av det som blev kvar av tårtan vilket inte är så vanligt. Ofta brukar jag använda gräddbaserade fyllningar men det går inte hem lika mycker som denna smörkräm.
 
Chokladglasyren är superenkel att göra och kan användas till mycket. Nästa gång ska jag toppa min kladdkaka med chokladen och sätta i en mängd olika bär.
 
Recept på chokladglasyr:
 
100 g 70% choklad
50 g smör
 
Skär smöret i tärningar och bryt chokladen i bitar. Smät på låg värme i en kastrull. Låt svalna, den ska tjockna något men fortfarande vara rinnande nog för att dekorera med.

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Åh vad gott!

Svar: Den är verkligen supergod (det är färska hallon i tårtbottnarna)
Jag

2016-03-12 @ 22:07:33
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0