Ärtquiche

 
Min nya craving när det gäller mat är denna ärtquiche. Det är inte klokt vad god den är. Jag äter den gärna till lunch utan någonting till eller så går det givetvis att ha den till grillat.
 
Här uppe i Jämtland är det svårt att få tag på alla ingredienser och därför har jag gjort den på torkad oregano och då det har varit slut på mascarpone i affären tog jag 200 g philadelphiaost och 50 g creme fraiche men det gick lika bra även om receptet nedan är lite annorlunda.
 
4 pers
 
Pajdeg:
3 1/2 dl vetemjöl
100 g smör
2 krm salt
1 ägg
1 msk vatten
 
Fyllning:
250 g färska eller frysta ärter
1 bit purjolök (ca 10 cm)
3 ägg
250 g mascarponeost
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 msk hackad färsk oregano
2 dl riven parmesanost
 
Hacka ihop smör, mjöl och salt. Tillsätt ägg och vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant (ca 24 cm) och ställ in i kylen ca 30 min.
 
Sätt ugnen på 200 grader och picka pajbotten. Förgrädda i ugnen ca 15 min.
 
Förväll ärtorna i vatten 1-2 min och låt rinna av. Frysta ärter kokas enligt anvisningar på förpackningen. Finhacka purjolöken. Vispa ägg, mascarpone, salt och peppar. Blanda ärter, purjolök och oregano.
 
Lägg ärtblandningen i pajskalet och häll över äggblandningen. Strö över den rivna parmesanosten och grädda mitt i ugnen ca 40 min. Pajen kan ätas varm eller kall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0