Potatisgratäng med chèvre och svart tryffel

 
På nyår åt vi en fantastisk trerättersmeny här hemma där olika par gjorde förrätt, huvudrätt och efterrätt. Jag och maken gjorde huvudrätten som bl.a. bestod av en otroligt god potatisgratäng med chèvre och svart tryffel. Gästerna tyckte att den var helt fantastisk. Tyvärr är bilen på maten verkligen tråkig men det blev en bild i all hast. Receptet är hämtat från kokboken Halv åtta hos mig. Det går jättebra att göra klart gratängen några timmar innan den ska ätas och sedan värma på. Då blir den nästan godast då den hinner gosa till sig lite.
 
1 kg potatis
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk kalvfond
150 g chèvreost
2 tsk riven svart tryffel
 
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva potatisen tunt och läggen i en kastrull tillsammans med mjölk, grädde, vitlök och fond. Koka på svag värme i ca 10 minuter. Dra av från värmen och tillsätt chèvre och tryffel (spara lite till  garnering). Salta och peppra.
 
Häll blandningen i en ungsfast form och grädda i mitten av ugnen i ca 40 min, sänk värmen efter halva tiden till 200 grader. Strö gärna över lite riven svart tryffel precis innan servering.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gjorde gratängen till P på hans födelsedag nu i veckan - supergod! Tack för receptet! // Gudrun

Svar: Visste inte att du var här inne och läste, kul. Toppen att ni tyckte om den. Kram
Jag

2016-01-23 @ 20:00:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0