Lyxig torskrygg på en torsdag

 
Jag har varit galet trött hela den här veckan med tillhörande huvudvärk och illamående vilket gjorde att jag inte orkade planera någon middag för igår. Jag fick därför rota igenom kylskåpet för att hitta någonting som passade till torskryggen som jag tagit fram ur frysen kvällen innan.
 
 
Tillbehör fick blir sparris, västerbottenost, blomkål, färsk pepparrot och serranoskinka. Helt plötsligt blev det värsta lyxmiddagen utan jag behövde anstränga mig speciellt mycket.
 
Jag började med att salta de fyra filéerna av torskrygg. Sedan gjorde jag blomkålspuré enligt nedan:
 
1 blomkålshuvud
3 dl grädde
250 g smör
 
Skär blomkålen i mindre bitar. Koka dem i grädde till dess de blir mjuka (ca 8 min). Rör ner hälften av smöret. Mixa ihop och smaka av med salt, ytterligare smör och eventuellt lite muskot. Fördela purén i små gratängformar och strö över västerbottenost. Gratinera i ugn i 200 grader till dess osten smälter och får fin färg.
 
Torsken tillagade jag i ugnen i 175 grader i ca 10 min. Jag stoppade i en stektermometer och tog ut filéerna när de nått 52 grader.
 
Under tiden stekte jag sparris och även serranoskinkan som jag skurit i lite mindre bitar. Jag rev pepparrot och brynte smöret.
 
Sedan var det bara att lägga upp och njuta.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0