Asiatisk kycklingsallad

 
I veckan lagade jag och Lillebror (som enligt honom ska bli kock när han blir stor) en supersmarrig asiatisk kycklingsallad. Maken var iväg på träning och jag fick verkligen skärpa mig så att jag inte åt upp allt. Jag ville ju inte att han skulle bli utan mat.
 
 
Receptet hittade jag i kokboken Om jag var din hemmafru av Lotta Lundgren som jag verkligen tycker om att titta i då den innehåller otroligt fina bilder.
 
Asiatisk kycklingsallad med chili och limeblad (4 pers)
 
5 vitlöksklyftor
400g kycklingfärs
1 bit ingefära (ungefärs i storlek av en stor tumme)
2 röda chilifrukter
2 msk asiatisk fisksås
1 msk farinsocker
1-2 lime
6 limeblad
2 huvud isbergssallad (välj lätta exemplar)
1 kruka koriander
1 dl jordnötter eller rostade cashewnötter
100 g sockerärter
Kinesisk soja
 
Hacka vitlöken fint och fräs någon minut, tillsätt kycklingfärsen och stek igenom.
 
Riv ingefäran fint, pressa ut saften med handen och kasta bort det som blir kvar. Kärna ur och hacka chilin fint. Rör ihop ingefärsjuice, chili, fisksås, socker och saften från 1 lime. Rör ner blandningen i kycklingfräset. Strimla limebladen och tillsätt dem också. Låt allt puttra ihop på låg värme. Smaka av med fisksås och pressad lime. Tllsätt lite soja för färgens skull.
 
Ansa salladshuvudena från slappa ytterblad, bryt loss övrig blad och arrangera som skålar. Hacka koriandern (hela plantan inklusive stjälkarna) och nötterna. Strimla sockerärterna på längden.
 
Skeda ner kycklingfärsen i salladsbladen, toppa med strimlade sockerärter, strö på nötter och koriander och servera omedelbart.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda Berlin

Men åhh vad gott det såg ut! Skall definitivt testas :)

2015-11-16 @ 13:51:59
URL: http://matildaberlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0