Friterad camembert

 
 
Om det är någonting som jag aldrig skulle klara mig utan så är det ost. Det är verkligen det bästa som finns och jag kan tyvärr helt utan några som helst skrupler smälla i mig en hel brietårta när jag är på det humöret.
 
Jag kan fortfarande minnas när jag och maken var hembjudna till en av hans jobbarkompisar för ungefär tio år sedan och värdinnan som kommer från Tyskland lagade världens godaste ostfondue. Den smakade himmelsk och jag tänker på den titt som tätt och är lite sugen på att faktiskt själv försöka mig på att göra en någon gång.
 
När jag bodde i Vasastan i Stockholm för säkert tjugo år sedan brukade jag och min dåvarande sambo smita ner till den lokala kvarterskrogen för att äta friterad camembert efter det att vi avslutat middagen hemma.
 
 
I lördags när barnen somnat tog maken och jag fram ett paket med camembert som vi sedan stoppade i ugnen och smaskade i oss tillsammans med sylt. Jag kan inte påstå att just dessa förpackningar är de största smaksensationerna men de duger när suget blir för stort. Egentligen är det bättre att friterad dem men jag kände inte för att smita ut på balkongen med fritösen mitt i natten när det dessutom var minusgrader ute (det osar som sjutton om vi gör det inomhus).
 
Åh, vad jag längtar till ostarna i Österrike dit vi ska i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0