Chiapudding med kokosmjölk

 
Under flera månader har det snurrat runt olika recept på chiapudding på var och varannan blogg. Själv har jag tyckt att de små svällande svarta fröna ser ganska osmakliga ut men igår lästa jag vad chiafröna innehåller och då insåg jag att jag måste ge dessa små rackare en chans. De verkar nämligen vara riktiga nyttighetsbomber. Vad jag förstår innehåller 2 tsk chiafrön mer Omega-3 än en normalstor portion laxfilé och 2 msk chiafrön innehåller mer än dubbelt så mycket järn som i 100 g spenat. Låter nästan för bra för att vara sant.
 
 
Därför gjorde jag nu min egen chiapudding som jag serverade maken till frukost nu på fars dag. Pyret gjorde en stor skål fruktsallad helt själv och vi lyxade även med levainbröd.
 
Jag måste säga att chiapuddingen var helt ok. Fröna i sig smakar inte så mycket men då jag gjorde den på kokosmjölk fick den lite mer smak. Jag måste dock säga att frukt till är nästan ett måste för annars smakar det nästan ingenting. Receptet nedan räckte för att båda jag och maken skulle på tillräckligt med pudding till frukost (i alla fall om man även äter annat till).
 
Recept på chiapudding:

2 msk chiafrön
2 dl kokosmjölk (eller vanlig mjölk/mandelmjölk)
 
Ta fram en burk med lock. Häll i kokosmjölken och chiafröna. Rör lite med en sked eller sätt på locket och skaka burken. Om du använder vanlig mjölk istället för kokosmjölk går det bra att här smaksätta med vaniljpulver, honung eller något annat som ger god smak.
 
Ställ in burken i kylskåpet och rör gärna i burken efter någon timme. Låt sedan burken stå i kylen över natten och servera gärna med färsk frukt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie Bergman - Om livet på Cypern

Mums med chiapudding :) Går ju att göra i hur många olika varianter som helst :)

2014-11-23 @ 14:45:39
URL: http://mariebergman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0