Friterade chevrebollar med hjortrondipp


Här kommer ett riktigt smarrigt tips på tilltugg till nyårsafton. Jag gjorde dessa i veckan och jag kan lätt säga att de hade en strykande åtgång. Väldigt gott att doppa bollarna i hjortrondippen som får lite hetta av chilin. 

Jag kommer att göra dessa på nyår och jag kan tänka mig att själva bollarna och dippen kan göras några timmar innan de ska ätas (eventuellt till och med dagen innan) och sedan fixas bara paneringen innan friteringen. Här kommer receptet:

Till ca 8 pers på buffe:
300 g chevreost (med kanterna borttagna)
1 vitlöksklyfta
2 tsk creme fraiche
2 tsk finhackad persilja

Panering:
Vetemjöl (ca 2 dl)
1 ägg
Panko (eller ströbröd, ca 3 dl)

Fritering:
Ca 5 dl rapsolja

Hjortrondipp:
150 g hjortron
1/2 röd chili
2 msk vitvinsvinäger
2 msk strösocker
1 krm salt

Gör så här:
1, Skala och pressa vitlöken. Mosa ihop chevre, vitlök, creme fraiche och persilja. Rulla smeten till bollar, ca 3 cm i diameter. Lägg bollarna i kylen ca 30 min.

2, Dipp: Kärna ur och finhacka chilin. Lägg alla ingredienser till dippen i en kastrull. Låt koka upp och koka sedan ca 5 min. Mixa till en slät sås med mixerstav. Låt svalna.

3, Doppa ostbollarna först i mjöl, sedan i uppvispat ägg och till sist i panko. Doppa dem återigen i ägg och panko.

4, Hetta upp oljan till 170 grader i en fritös eller gryta. Fritera bollarna (några i taget) i oljan 2-3 min. Låt dem rinna av på hushållspapper. 

5, Servera de nyfriterade bollarna med hjortrondippen. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0