Chocolate Chip Cookie Brownies

 
Igår hade vi familjen S över på middag för att umgås och fira valborg. Maken ville gärna gå till basan men med tanke på att vädret inte var på topp och att brasan började lite väl sent för barnen blev han nedröstad.
 
Till middag blev det i alla fall färdiga kycklingspett (mina favoriter från Willys), coleslaw, sallad med halloumi och makens egenfriterade pommes. Till dessert blev det glass, honungsmelon och chocolate chip cookie brownies.
 
 
Snacka om att kakorna är en riktig kaloribomb men att bland brownies och chocolate chip cookies kan inte bli fel. Receptet hittade jag hos Mitt skafferi och jag tycker att de blev riktigt goda. Nästa gång ska jag nog göra botten på lite annan choklad än just 70%. Jag tycker att det blev lite för bittert trots att jag i vanliga fall älskar mörk choklad.
 
Här kommer i alla fall receptet:
 
ca 15 st
 
Cookiesmet
50 g smör, rumsvarmt
3 msk farinsocker
3 msk strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 krm bakpulver
2 krm bikarbonat
1/2 tsk salt
3 dl vetemjöl
2 dl mörka chokladdroppar
 
Browniesmet
50 g smör
100 g mörk choklad, 70%
2 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 msk kakao
3/4 dl vetemjöl
 
Gör så här:
 
Cookiesmet: Vispa smör, farinsocker och strösocker krämigt i en bunke. Vispa ner ägg och vaniljsocker. Tillsätt bakpulver, bikarbonat, salt och vetemjöl och vispa tills du har en tjock smet. Rör ner chokladdropparna. Ställ åt sidan.
 
Browniesmet: Smält chokladen tillsammans med smöret i mikron eller över vattenbad. Häll över den smälta chokladen i en bunke. Tillsätt socker, ägg, vaniljsocker, salt, kakao och vetemjöl och vispa till en jämn smet. 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Häll browniesmeten i en form (ca 20x20 cm) klädd med bakplåtspapper. Klicka cookiesmeten ovanpå browniesmeten och jämna till så gott det går. Grädda i 25-30 minuter tills kakan fått en fin färg. Låt svalna helt innan du skär kakan i fyrkantiga bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0