Mousser till tårtfyllning

Blåbärsmousse, jordgubbsmousse och vit chokladmousse

Jag har alltid gjort mina egna fyllningar till tårtorna jag gör och det har oftast blivit mousser av olika slag. Det blir aningen tidskrävande ibland då det ska smältas, blötsläggas gelatinblad och allt annat som ska till. Till kalaset i morgon är jag ruskigt ostrukturerad. Jag kan inte minnas när jag bara släppte allt på detta sätt sist. I onsdags var jag i alla fall ute i Täby hos Cake Design för att köpa sockerpasta då jag missat att köpa på nätet och inte skulle hinna få det i tid. Där såg jag att de hade pulver för olika mousser. Jag började prata med ägaren om det och jag tyckte att det aldrig skulle kunna smaka bra. Han berättade att dessa "pulver" är precis vad konditorierna använder. I fruktmousserna finns det till och med bitar av torkad frukt.

Då jag denna gång verkligen har ont om tid köpte jag på mig några mousser för att se hur de fungerade. Det blev en blåbärsmousse, jordgubbsmousse och en vit chokladmousse. Det tar sedan bara några minuter hemma för att fixa till dem och jag måste säg att jag är grymt imponerad av smaken. De är inte söta utan mer syrliga vilket jag verkligen gillar. Tyvärr var smaken på den vita chokladmoussen ingenting för mig. Jag gjorde sedan en egen mjölkchokladfluff och nu är tårtorna fyllda. Senare ikväll ska jag spackla dem med min goda smörkräm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0