Millesgården Lanthandel och Pata Negra Gran Reserva

Millesgårdens Lanthandel

Jag har hamnat i skinkhimlen!

Maken kom och hämtade mig och barnen på Lidingö Sjukhus på eftermiddagen där jag varit på 4-år kontroll med Pyret. På vägen hem kände vi oss lite trötta och orkade egentligen inte laga mat trots att det låg en framtagen köttfärs från frysen som väntade på oss. Maken styrde snabbt om bilen för att testa Millesgården Lanthandel. Jag har läst en del om den men inte varit där tidigare. Det var inte den bästa affären att gå in i med barn då mycket fanns i Lillebrors höjd men oj vad mycket gott det fanns. Vi köpte ett levainbröd från stenugnsbageriet Fabrique, en camembert, en riktigt stark Manchego, kokt skinka och en Pata Negra Gran Reserva. Priset för Pata Nergran var 1 790kr per kilo vilket jag tycker är hur mycket pengar som helst. Efter att ha ätit den kan jag dock säga att det var värt var enda öre. Jissus vilken god skinka. Mitt nya budord är -Jag ska inga andra skinkor hava jämte dig.

Här kommer en liten förklaring till vad denna gudomliga skinka egentligen är:

Pata Negra betyder svart fot och grisarna som skinkan är gjord på har just svarta klövar. De svarta grisarna måste vara av den iberiska rasen och de ska vara uppfödda på ekollon. Själva skinkan är lufttorkad och en Gran Reserva ska ha hängt på tork i minst 36 månader. Det riktiga namnet för skinkan är Jamon Iberico de Bellota Gran Reserva de Salamanca.

Pata Negra Gran Reserva
Pata Negra

Kokt skinka
Kokt skinka

Manchego och Camambert
Manchego och Camambert

Levain bröd från Fabrique
Levain bröd

Foton: Privata

Kommentarer
Postat av: emilia

Hej! Kul att ses idag, du måste lägga upp bilder på tårtan sen när den e klar :)

2012-01-28 @ 23:00:30
URL: http://nattstad.se/emaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0