Rosor och annat av sockerpasta

Jag har fått i uppdrag av min systerson att göra två tårtor till hans student. Igår kväll började jag testa lite olika färger och former. Tro det eller ej men skärmen till studentmössan tycker jag var det svåraste att göra. Den blev inte speciellt bra men detta är bara en prototyp. Rosen blev jag riktigt nöjd med och det är första gången jag försöker mig på det. Nästa gång ska jag dock göra konen i mitten lite smalare. Ni får se slutresultaten om några veckor.

Rosor gjorda av sugarpaste sockerpasta

Prästkrage gjord av sugarpaste sockerpasta

Studentmössa av sugarpaste sockerpasta

Foton: Privata

Kommentarer
Postat av: mimmi

hur gjorde du studentmössan?!

Svar: Jag började med att göra en liten puck i vit sockerpasta. Sedan kavlade jag ut en bit svart sockerpasta som jag gjorde en liten remsa av (ungefär hälften av puckens höjd) och fäste runt hela pucken. Skärmen gjorde jag också i svart sockerpasta som jag formade med händerna och satte fast fram på pucken. En liten bit gul sockerpasta gjorde jag till en liten platt boll och satte mitt fram på mössan med en blå prick i mitten.
Lidingömamman
Jag

2013-04-29 @ 18:21:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0