Kladdkakemuffins med chokladfrosting

Igår var det att baka som stod på agendan. Det är nämligen så att en dag i veckan under juli månad är det café här i byn där mina föräldrar bor. Den är någon av de boende eller någon sommargäst som anordnar det hela och igår var det min och mammas tur tillsammans med en annan dam från byn. Hon bakade tre sorters kakor och mamma gjorde rimbobullar. Själv bakade jag kladdkakemuffins med chokladfrosting. Sedan satte jag dit blommorna och bladen som vi gjort dagen innan. Det blev en succé och gästerna tyckte att vi hade gjort en supersmarring kakbuffé. Vi hade runt 80 gäster vilket inte är fy skam med tanke på att antalet boende i byn inte är speciellt många. Det var superkul och det var full rulle fram till klockan 20.30 på kvällen. Då jag stod för allt handdiskande under tiden känner jag att jag har gjort mitt vad det gäller diskning för flera år framöver.

Kladdkakemuffins med chokladfrosting och blommor och blad i sockerpasta

Kladdkakemuffins ca 15 st

100 g smör
75 g mörk choklad
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker

Smält smör och choklad i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner resten av de torra ingredienserna och sist chokladsmöret. Rör försiktigt. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 min.

Chokladfrosting ca 15 st

120 g mörk choklad
150 g rumstempererat smör
160 g florsocker
1,5 tsk vaniljsocker

Smält chokladen över vattenbad och låt svalna något. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker fluffigt. Tillsätt chokladen och vispa lätt.

Tre sorters kakor

Rimbobullar

Vi hade även köpt Frödinge kladdkaka för de som var allergiska mot mjölkprodukter. Det blev några bitar över och för att piffa upp den till oss andra som åt upp den senare lade vi dit några av blommorna som blev över.

Frödinge kladdkaka för mjölkallergiker

Foton: Privata

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0