Sega Chocolate Chip Cookies

Chocolate Chip Cookies

Chocolate Chip Cookies

Min kompis Hemma på ön försöker hitta det ultimata receptet på Chocolate Chip Cookies. Hon tycker inte att hon hittat en riktigt bra variant ännu och när jag läste receptet som Call me cupcake gjort tänkte jag att jag skulle försöka baka dessa när min kompis med familj skulle komma hem till oss idag. Mitt i bankningen fick jag slut på mjölet och behövde 1 dl till. Det var bara att göra en utflykt till affären för att sedan fortsätta med bakningen. Kakorna blev riktigt goda och min kompis tyckte nog att dessa var en av de bättre varianter som hon provat. Här kommer i alla fall receptet som är taget från Call me cupcake. Det står att det ska vara ett stort ägg och en stor äggula men jag gjorde på vanliga ägg och det gick hur bra som helst. Jag kunde inte heller på tag på knappar av mjölkchoklad så jag köpte en chokladkaka som jag hackade i små bitar. Systrarna Eisenman har ett liknande recept som ni kan hitta här.

Chocolate Chip Cookies
Cirka 40 stycken

5 1/4 dl mjöl
En nypa salt
1/2 tsk bikarbonat
150 gram smör (smält och avsvalnat)
2 dl farinsocker
1 dl socker
1/4 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
150 gr knappar av mörk choklad
150 gr knappar av mjölkchoklad

Värm ugnen till 160 grader. Smält smöret och låt det svalna.

Sikta mjöl, salt och bikarbonat i en bunke.

Vispa samman det smälta smöret, farinsocker, socker och vaniljsocker. Tillsätt ägg och äggula och vispa ihop till en jämn smet. Rör ner mjölblandningen och rör till en deg. Tillsätt chokladen och blanda ihop. Rulla ihop till bollar och fördela på bakplåtspapper (ca 12 per plåt). Se till att det finns utrymme mellan kakorna då de flyter ut när de gräddas. Grädda i ugnen cirka 10-13 min.









Kommentarer
Postat av: 1234

mums dem verkar goda! jag ska testa dem! så om dem är dåliga eller bra så kommer jag säga ;)

2013-12-09 @ 19:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0