Nyårsmiddag

Varje nyår är vi fyra familjer som träffas, umgås och äter gott. Under åren har vi blivit ganska många då det nu finns två barn i varje familj. Vi brukar dela upp matlagningen så att en familj gör snittar, en familj förrätten, en familj huvudrätten och den sista familjen gör efterrätten. Förra året var det min och makens tur att göra förrätten vilket blev blinier med creme fraiche, rödlök och löjrom. Jag fick tag på ett gott men riktigt knasigt recept. Vi skulle ha kunnat utfodra hela Lidingö med smeten som blev över. Herregud vad mycket smet. Dessutom jäste den och höll på att rinna över i alla kärl som vi hade den i.

Förra nyår gjorde min kompis Hemma på ön världens godaste efterrätt då hon ordnade en chokladpavlova med lemon curd grädde och färska bär. Jag har aldrig ätit någonting så gott i hela mitt liv. Varje år har kvalitén på maten både utseendemässigt och smakmässigt blivit lite hypad. Nu har jag stans ångest. Det är nämligen vår tur att göra huvudrätten till 8 vuxna (barnen får någonting annat som de verkligen tycker om). Vad i hela friden ska jag göra? Förslag emottages tacksamt. Vi kommer att vara hemma hos kompisar som har ett betydligt större boende än oss och jag vill inte stå i deras kök i flera timmar och förbereda maten. Vad är det som går hyfsat fort (typ en timme) men som ändå ser bra ut och smakar toppen?

Jag inte lär det bli någon taco i alla fall. Annars duger det bra som middag när kompisar med barn kommer på besök.

Tacomiddag
Foto: Privat

Kommentarer
Postat av: emilia

Hej Eva! Länge sen sist allt bra? Kan du inte kolla om inte typ Linas matkasse (eller nått liknande företag) har en matkasse för nyår? Det vore väl smidigt? :)

2011-12-07 @ 22:50:55
URL: http://nattstad.se/EMaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0