Lördags frukost och pinjemun

Idag är det en konstig dag. Solen skiner och regnet öser ner om vartannat. Pyret och jag har i alla fall hunnit en liten sväng till parken mellan regnstunderna. Maken är sjuk och ligger till sängs. Pyret och jag tog en ordentlig frukost i morse och vi brukar även göra smoothie men i morse orkade jag helt enkelt inte.

Mycket beror på att vi har fått pinjemun och allt smakar som en gammal avslagen öl. Smaken sitter tyvärr i även om jag inte äter någonting och det är en fantastisk bantningskur men jag behöver tvärt om äta på mig lite då bebben är beräknad om två veckor och då gäller det att vara förberedd och ha bunkrat med energi. Jag hade ingen aning om vad pinjemun var förrän för några dagar sedan. Jag hade nämligen börjat få en besk smak i munnen och trodde att de hade att göra med att jag äter anitbiotika. I torsdags gjorde jag fikabröd till jobbet då fredagen var min sista dag men jag tyckte att kakorna smakade konstigt. Jag förklarade för maken när han kom hem och han sa att han hade samma problem. Jag började då söka på nätet och där står det ganska mycket om fenomenet pinjemun. Detta är någonting som man kan bli drabbad av om man har ätit pesto eller rena pinjenötter. Jag hade någa dagar tidigare gjort en pasta pesto med rostade pinjenötter på toppen. Symtomen kom inte förrän två dagar efter men det är tydligen ganska vanligt. Tyvärr kan det hålla i sig upp till två veckor vilket inte är så kul. En sak som är klar är att det inte blir några mer pinjenötter i den här familjen.

Lördagsfrukost

Foto: Privat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0