Skidåkning i Stora Blåsjön

 
När solen började gå upp i morse satte vi oss i bilen med destination Stora Blåsjön. Det är nästan två timmar dit med bil men det räknas som ingenting här uppe. Vägarna var riktigt isiga och jag körde försiktigt då jag hade gårdagens olycka i tankarna. Jag skrev igår om frontalkrocken med timmerbilen och tyvärr avled alla tre i bilen och de var hemmahörande just här i Strömsund.
 
 
Väl framme i Stora Blåsjön möttes vi av strålande solsken och en klarblå himmel. Vi tog de tre liftarna upp till toppen av Mesklumpen (924 m.ö.h) men den sista knappliften (modell äldre) var riktigt läskig. Det blåste ordentligt uppe på toppen och i liften var det drivor med snö vilken gjorde att barnen hade svårt att hålla balansen. Lillebror trillade och släpades med liften i säkert 50 meter. Båda barnen grät när vi kom upp på toppen och resten av dagen höll vi oss till de andra liftarna.
 
 
Det var säkert inte mer än tjugo personer på plats under dagen och vi hade de flesta backar och liftar helt för oss själva. Barnen längtade lite till Romme men jag gillar verkligen lugnet som finns här och även den fantastiska utsikten.
 
 
Det enda minus jag kunde hitta var den läskiga liften och att det på flera transportsträckor och backar gick så mycket uppför att vi fick staka oss fram.
 
Lunchen intog vi på restaurang Fjällripan som var fantastisk som vanligt. Mina föräldrar körde i två timmar för att kunna göra oss sällskap till lunchen och åkte sedan två timmar hem igen.
 
Både de och vi träffade på älgar på vägen hem. Det gäller som sagt att köra försiktigt här uppe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0