Viket oväder

 
Vi har haft riktigt fint väder här upp i Jämtland under de 2 1/2 veckor som vi varit här. Förr eller senare måste det ju bli dåligt och i natt brakade det loss.
 
 
Det började med regn och muller i fjärran till att börja ösregna och rätt som det var kom en blixt följd av en knall som fick fönterrutorna att skaka. Totalt kom det 14 mm regn i natt och jag kunde inte somna förrän klockan tre på morgonen då ovädret drog vidare.
 
 
Jag kan inte säga att jag gillar det direkt och jag tänker på när min farmor och farfar bodde här i huset och blixten slog ner. Huset är beläget uppe på en kulle och är verkligen den högsta punkten. Farfar satt och tittade på tv när han hörde åskan och reste sig upp för att stänga av tv:n. Då small det till och farfar flög baklänges i rummet samtidigt som en kulblixt kom ut från väggen och for upp för trappan. Den fortsatte upp på vinden där lampan exploderade och det blev svart på en av takstolarna.
 
Vilken otrolig tur att de inte gjorde illa sig eller att huset började brinna. Det blev ett stort hål i innerväggen där blixten hade gått in.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0