Skärvångens bymejeri

 
Utflykten igår gick till Skärvångens bymejeri. Vi brukar besöka dem en gång varje sommar men förra året var det fullt fokus på att lägga lagugårdstak och därför är det extra kul att komma dit i år. Vi tog med mamma och pappa samt grannens hund som de är hundvakter åt i några veckor. Hon satt bak i bilen och hade ett säkerhetsbälte för hundar.
 
 
Lillebror är laktosintolerant men vi fick lära oss på plats att han faktiskt kan äta en hel del av deras ostar. För att vara säkra på att han skulle få lunch hade vi med oss laktosfria plättar som jag gjort dagen innan.
 
 
Personalen var jättesnäll och värmde dem och gav honom en jättegod hallonsylt trots att jag hade egen med mig. Enligt Lillebror var deras mycket godare så det var ju bra.
 
 
Pyrets favoriter var Get-Brie och get Chevre och jag måste hålla med om att getostarna var lite godare än koostarna.
 
 
För 150 kr per person får du äta så mycket du vill från ostbuffén och då ingår även kaffe, vatten, rabarbersaft, tunnbröd och kex. Värt varenda krona om ni frågar mig. Måndag till lördag på sommaren (klockan 13) är det även visning i mejeriet. 
 
 
På vägen hem stannade vi vid älven Hårkan.
 
 
Lillebror stoppade ner ett kort som jag fått från AMF för många år sedan som visar temperaturen i vatten, luften och även UV strålningen. Enligt den var det 18 grader i vattnet vilket är helt okey med tanke på att det är en fjällälv.
 
 
Det är väldigt vackra vyer här uppe och vi hade en riktigt mysig dag.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0