Restaurang Fjällripan i Stora Blåsjön

 
 
Om ni har vägarna förbi Stora Blåsjön kan jag rekommendera restaurangen Fjällripan. Den italienska familjen Elia-Mercandino serverar riktigt god mat med många influenser från just Italien.
 
 
 
Restaurangen ligger vid foten av skidbacken och inne finns det plats för 40 personer men det går även att sitta ute på verandan med utsikt över sjön om vädret tillåter. Vi var sugna på att åka upp hit i påskas men det blev inte av och vi får se om det kan bli av nästa påsk istället. De har tydligen en av de bästa off-pist backarna i Sverige men för oss blir det nog mest att hålla oss i vanliga backarna tillsammans med barnen.
 
 
När vi besökte restaurangen igår visste vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss men det var riktigt bra. Jag beställde antipasto och det var så gott. Det kom in en jättetallrik fylld med olika skinkor, salami och riktig buffelmozzarella. Jag var rädd för att jag inte skulle bli mätt men det var knappt så att jag orkade äta upp.
 
Pappa och maken åt pizza, mamma pasta med sås och barnen pasta med parmesanost. Det var tydligen den bästa parmesanosten som Lillebror någonsin ätit enligt honom själv och han kläckte ur sig ett Bravissimo till servitrisen när hon frågade om det var gott.
 
Det märks att de importerar många av ingredienserna från Italien och enligt pappa var det en av de bäsa pizzorna han någonsin ätit. Bra betyg från oss alla med andra ord. Speciellt dyrt var det inte heller, i alla fall inte om man jämför med Stockholmspriser som vi är vana vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0