Pollenallergi

 
Jaha, då är det dags i år igen. Trots att våren inte vill komma känner jag av pollenallergin men förhoppningsvis kommer det att bli ändring på det.
 
Idag var jag nämligen på Karolinska Sjukhuset under några timmar då jag blivit uttagen till en studie om just pollenallergi. Under besöket idag gjordes en screening där jag fick lämna blodprov, fick en kamera instucken i närborrarna, gjorde en spirometri och genomgick ett pricktest på armen med tolv substanser.
 
 
Pricktestet visade att jag är allergisk mot pollen, hundar och katter. Däremot klarade jag testet mot gräs men de ska göra en extra check mot mitt blodprov. Anledningen till varför studien ska göras är att det tar väligt lång tid att vaccinera sig mot pollen och gräs och alla blir inte 100% hjälpta av vaccinet.
 
Då det tar så lång tid och är kostsamt vill de som gör studien försöka få fram ett sätt att se vilka patienter som kan bli hjälpta av vaccinet. Då kan de som är mottagliga få hjälp och de som inte skulle bli hjälpta behöver inte gå igenom en flera år lång process med sprutor.
 
För min del kommer jag att få sprutor varje vecka (inget nytt påhittat vaccin utan det vanliga som alltid används) i sju veckor och sedan kommer det att bli lite glesare mellan sprutorna. Studien kommer att vara klar 2021 och förhoppningsvis kommer jag aldrig mer att besväras av pollen. Det låter verkligen helt underbart. Om inte annat har min insats som patient förhoppningsvis gjort att andra blir hjälpta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0