Den blommar

 
En av mammas favoritblommor är orkidén. Själv får jag nöja mig med gröna växter som garderobsblomman för allt annat dör då jag är urusel på att ta hand om dem. Ibland faller jag för frestelsen och köper en orkidé bara för att de är så vackra att titta på men några veckor senare har blommorna trillat av och sedan finns det bara några stänglar som står upp som pinnar ur krukan.
 
 
När mamma var här och hälsade på i oktober stod hon och granskade mina två orkidéer som står i köksfönstret och pekade på en liten grön utväxt och berättade att det kommer en ny stängel som kommer att bära nya blommor. Jag trodde nästan att det var ett skämt men tro det eller ej men nu har de nya blommorna slagit ut.
 
 
Tidigare har min mamma vattnat sina orkidéer i timmar då hon doppat krukorna i vatten och sedan låtit dem rinna av innan hon stoppat tillbaka blomman i krukan. Nu verkar det vara helt nya rön då hon har sagt åt mig att vattna lite uppe på krukan då och då men det får tydligen inte komma vatten i mitten av plantan, då kan den tydligen dö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0