Att nästan ha kört på en älg

 
Nu har vi kommit fram till Jämtland efter en hel dags åkande igår. Först var det tåg till Östersund i lite mer än fem timmar som både vi vuxna och barnen tyckte var riktigt kul. Det är som att skaffa nya vänner för en stund innan vi alla speds åt var sitt håll. En av mammorna i vagnen hade till och med sin släkt begravd på kyrkogården i den lilla by där min mamma och pappa bor. Världen är allt bra liten ibland.
 
Pappa kom och hämtade oss vid stationen för vidare färd i bilen under två timmar. Efter drygt en timme höjdes pulsen markant då de i mörkret visade sig att det stod en stor älg till höger uppe vid vägkanten. Pappa som körde i 80 km/h försökte styra åt motsatta håll (tack och lov kom inte något fordon i mötande fil) och det var omöjligt att tvärbromsa då vägarna är riktigt hala.
 
Efter att ha tagit några kliv ut i vägen bestämde sig älgen för att ta sig tillbaka samma väg som den kom. Om inte så hade vi tyvärr fått den rakt upp på motorhuven vilket inte hade varit så trevligt. Pappa har erfarenhet sedan tidigare då han kört på en älg som kom springandes från ingenstans. Alla i bilen klarade sig tack och lov men det var värre för bilen då älgen träffade rutan och sedan studsade upp på taket och ner bakom bilen.
 
Nu håller jag tummarna för att allt går bra då min syster med familj sitter i bilen på väg hit. Idag är det ishalt på vägarna och jag vill verklligen att de kommer fram säkert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0