Perkutan stenextraktion och Nefrostomi

Bild: Susanne Flodin
 
Idag är verkligen ingen bra dag. Min njure gör så ont att jag har gått omkring och mått illa hela dagen. Att ta ett varmt bad och sitta still hjälper lite men jag mår ändå illa.
 
Tack och lov ska det bli operation på alla hjärtans dag. Min läkare har bedömt att mina stenar som krossades för ett år sedan inte kommer att komma ut av sig själv. Planen är att gå in via urinröret vidare upp till njuren för att sedan komma åt stenarna. Tyvärr har han inte någon större förhoppning om att det kommer att fungera i mitt fall och då jag ändå är nedsövd ska de i sådana fall göra en perkutan stenextraktion vilket leder att jag måste ha nefrostomi.
 
Bild: Susanne Flodin
 
Perkutan stenextraktion betyder att ett hål kommer att göras i sidan strax under revbenen och en slang (nefrostomi) kommer sedan att sättas in i njuren och mynnar ut på utsidan av huden. Sedan kommer jag att få ha slangen ett tag och läkaren kommer senare att gå in genom slangen för att komma åt stenarna.
 
Ni får verkligen hålla tummarna för att den enklare varianten kommer att gå vägen men mina förhoppningar är inte speciellt stora. Huvudsaken är att stenarna kommer ut på ena eller andra sättet för det är verkligen inte skönt att gå omkring och ha njurstensanfall titt som tätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0