Smarriga kolakakor

 
När jag var i Jämtland på påsksemester gick jag in på den lokala bokhandeln för att köpa en present. Givetvis var det bokrea just då och det är någonting som jag inte kan hålla mig ifrån. Det mesta går jag förbi men fastnar alltid vid avdelningen för bak- och kokböcker.
 
 
Denna gång köpte jag kokboken "I skärgårdens skafferi" av Birgitta Trädgård, Annika Broman, Lisa N Lemke och Catrin Westman. Den kommer att användas flitigt i sommar då den är fylld men kanonrecept på mat som går att ta med på picknicken.
 
Igår träffade vi familjen S för första gången på två månader (snacka om abstinens). Till fikat på eftermiddagen gjorde jag då Irens kolakakor från boken ovan. När jag väl gjorde dem var jag lite tveksam till hur de skulle smaka (glömde kolasåsen på den varma spisplattan) men de blev faktiskt hur goda som helst. Nu har jag helt klart en ny favorit när det gäller kakor.
 
Här kommer receptet på Irenes kolakakor:
 
Mördeg

200 g smör
2 1/2 dl havregryn
1 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
 
Fyllning
 
75 g smör
1 msk kakao
3 msk grädde
1 1/2 dl strösocker
1/2 msk vetemjöl
 
Rör ihop ingredienserna till mördegen i en matberedare (jag använde min Kitchen Aid). Klicka ut smeten i små formar (antingen aluminium eller vanliga som får ligga i en muffinsplåt). Grädda i ugnen på 175 grader till dess de blir guldbruna, ca 15 minuter.
 
Koka ihop fyllningen och lägg i formarna. Ställ tillbaka i ugnen tills fyllningen bubblar, då är de färdiga.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0