Jättegoda och nyttiga sesamkakor

 
Min syster lagar verkligen jättegod mat och hon är riktigt duktig på att prova nya saker. Jag har lärt mig mycket av henne och det är alltid kul att få bli inbjuden på middag. När vi var uppe i Jämtland tillsammans i påskas gjorde hon ett lite nyttigare snacks gjord på sesamfrön. Det är fantastiskt gott och det känns betydligt bättre att knapra på en sesamkaka än att stoppa i sig någonting onyttigt.
 
Receptet är taget från Laga Lätt nr.5 2011
 
Ca 20 sesamkakor

3 dl oskalade sesamfrön (t ex Saltå Kvarn) Det går givetvis också bra med skalade
2 dl kokosflingor
1 dl flytande honung
1 krm salt
 
1, Blanda alla ingredienser i en stekpanna. Stek på medelvärme under omrörning tills kokosen och sesamfröna rostats och honungen karamelliserats. Det är viktigt att honungen karamelliseras ordentligt, annars blir kakorna sega istället för knapriga. Rör runt ca 8-10 min. Se till att det inte bränns.
 
2, Häll upp blandningen på bakplåtspapper och lägg ytterligare ett bakplåtspapper över. Tryck ut massan och kavla till ca 1/2 cm tjocklek.
 
3, Låt svalna och stelna. Bryt sönder i kakor och förvara i en lutfttät burk.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0