Aino Aalto dricksglas

Jag är redigt trött på våra dricksglas från IKEA. Det är ju faktiskt någonting som ställs fram på bordet varje dag och ofta både till frukost, lunch och middag. Då vore det trevligt med några fina varianter. Min absoluta favorit är glasen från Iittala designade av Aino Aalto från 1932. Jag skulle vilja ha de höga 33 cl i grått och 22 cl i klarglas.

Aaino Alto dricksglas
Bild: www.iittala.com

Iittala har alltid varit en favorit hos mig. Mina föräldrar har haft en hel del saker och jag kommer främst ihåg ljusstakarna Festivo. Hemma hos oss när jag var lite hade vi säkert en fem sex stycken i olika höjder. Dessa stod på soffbordet i vardagsrummet och tändes alltid när vi fick besök. Det roliga är att de är lika fina idag som när de designades 1966. En riktig klassiker med andra ord.

Festivo ljusstakar från Iittala
Bild: www.iittala.com

En annan favorit är serien Kastehelmi från 1964. Vi har dessa desserttallrikar i genomskinligt glas och de har tidigare tillhört min svärmor. De är alltså från 70 talet någonting och håller än idag. Så fort det ska fikas med kompisar åker dessa assietter fram.

Kastehelmi från Iittala
Bild: www.iittala.com

Den absoluta favoriten är dock dessertskålarna på fot i serien Ultima Thule av Tapio Wirkkala. Som liten fick jag alltid chokladpudding med vispgrädde i dessa och hos svärmor får vi alltid efterrätt i likadana skålar. Jag brukar skämta med svärmor och säga att jag måste få ärva dem av henne när hon dör. Skämt och sido så är de verkligen förknippade med härliga stunder från barndomen.

Ultima Thule från iittala
Bild: www.iittala.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0