San Francisco

Nu har det varit tyst här på bloggen i några dagar då jag inte har haft tillgång till internet i San Francisco samt att vi varit på resande fot under en ganska lång tid. Nu är vi i alla fall tillbaka i Sverige med regn och 12 grader varmt. Jag saknar verkligen vädret i Kalifornien. Mellan 25 till 32 grader och sol. Inga problem med vilket typ av kläder vi vuxna eller barnen ska ha på sig. Endast svala sommarkläder. Här är det däremot långbyxor och jacka som gäller.

De två sista kvällarna spenderade vi i San Francisco. Jag kan lätt säga att det inte alltid blir som man har tänkt sig. Speciellt inte när man har barn. Första dagen bilade vi några timmar ner till stan för att sedan ta in på Hyatt vid Fishermans Wharf. Vi tog en promenad till sjölejonen vid Pier 39 och bokade bord på Rainforest Cafe. Det är ett kanonställe för barn där vi hade tänkt att äta middag. På nedre botten kan man titta på fiskar i stora akvarium och köpa en massa roliga saker för barn. På övre plan kan man sitta och äta i en uppbyggd regnskog med akvarium och det finns även stora djur på väggarna och i taken. Barnen får roliga muggar med figurer i och sugrör. Toppen tänkte vi för Pyrets skull. När det väl var dags att gå dit blev hon livrädd då det hängde en gigantisk orm i taket som rörde sig (givetvis inte en äkta). Hon var verkligen hysterisk och vägrade att gå in. Vi fick helt enkelt avboka och gå till en annan restaurang. Jag och Pyret passade sedan på att bada i poolen på hotellet och bada i den supervarma jacuzzin.

Sjölejonen vid Pier 39 i San Francisco

Dag två började med att maken och lillebror tog en promenad i ett folktomt San Francisco klockan 05.30 då lillebror vaknade. Sedan tog vi en tur med spårvagnen till Chinatown och efter det gick vi till de italienska kvarteren och åt frukost. Pyret ville absolut gå till det stora akvariumet vid Pier 39 och vi köpte biljetter och skulle gå in. Då såg hon en stor haj hängades i taket och fick totalt spel för andra dagen i rad. Det slutade med att vi fick pengarna tillbaka och hon skrek hela vägen hem till hotellet. På kvällen valde vi att gå bort från den centrala delen av Fishemans Wharf och alla läskigheter som Pyret uttryckte det. Vi hamnad på en restaurang som heter Blue Mermaid som var mycket trevligt. Där satt vi en lång stund innan vi gick över gatan och ner mot stranden. Där spran Pyret och jag omkring i vattenbrynet. Därefter gick vi upp till Ghirardellis för att stoppa i oss några av deras fantastiska glassar. Dag två var riktigt bra och vi hann göra det mesta som vi planerat.

Räkcoktail på Blue Marmaid i San Francisco

Fish and chips på Blue Marmaid i San Francisco

Stranden vid Fishermans Wharf i San Francisco

Ghirarldelli i San Francisco

Glass på Ghirardelli i San Francisco

Dag tre var det min tur att gå upp i ottan med lillebror. Jag tog med mig kameran och gick i alla backar (en riktigt träningsrunda) fram till Lombard Street och där finns amerikas crookedest street. Helt otroligt att se olika turistattraktioner så här tidigt på morgonen för det var bara jag och sopgubbarna vakna. Vi tog sedan backarna ner igen till parken vid Ghirardellis för att gå ut på den långa piren där både Alcatraz och Golden Gate bron syns toppenbra. Då hade joggarna i alla fall vaknat till liv och jag fick lite sällskap på min promenad. När vi kom tillbaka åt vi alla en supersmarrig frukost på Hollywood Cafe med stekta ägg, skinka och massor av färsk frukt. Tyvärr hade vi inte så mycket tid över efter det då det var dags att ta sig ut till flygplatsen för att flyga hem.

amerikas crookedest street Lombard Street San Francisco

Alcatraz San Francisco

Golden Gate bron San Francisco

San Francisco sky line

Foton: Privata


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0