Barnkul för regniga dagar

Nu har vi haft fint väder i tre dagar men förbereder oss för en hel del regn. Det är i alla fall vad som komma skall om man tittar på SMHI:s prognos. Då gäller det att sysselsätta Pyret så att det inte bara blir en massa tvtittande. Jag kommer ihåg att jag och min farmor gjorde trolldeg när jag var liten. Min tanke var att jag och Pyret kunde göra samma sak men jag insåg att jag måste ha ett recept. Jag surfade runt på nätet och hittade en kanonsida med massor med pyssel för barn. Det finns recept på trolldeg, instruktioner om hur man gör supersega såpbubblor, hur man gör en brustablettraket, att göra egna saltkristaller och mycket annat. Det finns även färdiga brädspel som går att skriva ut och även klippdockor men olika klädpaket. Nu känner jag att vi kommer att få kul även om vi mest kommer att vara inne om det börjar regna. Först ut är trolldegen. Det ska bli kul att se vad hon kommer att göra för några figurer. Sedan ska vi torka dem i ugnen och måla dem med vattenfärg.

Sidan heter www.ungafakta.se och där finns det hur mycket kul för barn som helst. Klicka på pyssel om du vill hitta det som jag skrivit om ovan.

Idag fick Pyret första jordgubben från mormor och morfars jordgubbsland. Tidigare har vi köpt jämtlänska gubbar i affären men det finns inget som är så gott som egenodlade.

Jämtländska jordgubbar

Foto: Privat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0