SJ, nej tack!

Vissa är tågmänniskor och andra andra är flygmänniskor. Jag tillhör släktet som tycker om att flyga. Däremot har jag på något sätt fått en lite rosenskimrande bild av att åka långt med tåg. Jag tänker mig trevligt sällskap, härliga vyer utanför fönstret, lite sällskapsspel och någonting gott att äta från restaurangen. Mitt påskfirande brukar ske hos mina föräldrar i Jämtland och detta år bestämde jag mig för att åka dit med några kompisar. Bästa sättet tyckte vi skulle vara med tåg för att sedan byta till buss.

Vi åkte från Stockholm vid 16.00 tiden och redan vid Gävle var vi 20 minuter sena. Det var lite tekniska fel och vi åkte ganska långsamt (trots att det var en X2000) en del av sträckorna. Strax innan Ljusdal stannade tåget och det hade blivit ett tekniskt fel igen. Efter ett tag fick vi reda på att motorn hade skurit. Redan där anade vi att det skulle bli en lång natt. Vi fick sitta i tåget runt 1 1/2 timme innan vi fick kliva av. Då hade luften hunnit blivit riktigt dålig och det var riktigt varm i vagnen och lyset hade slutat att fungera. Därefter blev vi evakuerade genom att klättra ner på ett stege från tåget. En buss hade redan kommit för att plocka upp passagerare men blev snabbt full och buss nummer två skulle till Åre och därför fick vi snällt vänta på nästa. En timme i kyla och mörker passerade innan de kom fyra nya bussar. Ingen visste vilken buss som skulle vart och det blev mång sura miner och hårda ord mot SJ personalen från vissa trafikanter vilket jag kan tycka är lite orättvist. Jag kan i och sig ha lite sympati för småbarnsföräldrar som hade skrikande barn som skulle ha ätit och sovit för länge sedan.

Sedan satt vi tre timmar i bussen till Östersund. När vi kom fram fick vi stå ute och frysa medan vi väntade på en beställd taxi som SJ skulle ordna fram. Meningen var nämligen att vi skulle åka buss från Östersund och tack och lov hade vi beställt den biljetten samitigt som tågbiljetten och därför var Sj tvugna att fixa fram en taxi. När den väl kom tog det nästan två timmar till vår destination och notan gick på 2700 kr. Tack för det SJ! Däremot var klockan 03.00 när vi kom fram vilket inte alls var meningen. Nu kommer SJ få betala ut pengar till oss med tanke på att vi blev flera timmar försenade. När vi ska åka hem igen blir det med SAS. Ja, jag nu är vi i alla fall framme och nedan finns en bild på vår fina utsikt.