Valtos Beach

Efter frukosten igår packade vi strandväskan och gick ner för berget och målet för dagen var Valtos Beach. Den delen av stranden som ligger mot den gamla slottsruinen är ganska stenig men åt andra hållet är det en riktigt fin sandstrand.

Det var faktiskt varmare i havet än i vår pool och jag tycker det är så härligt att få bada i medelhavet. Vattnet är alldeles turkost och klart. Det gick att flyta som en kork men det var inte så salt att man började spotta och fräsa så fort man fått vatten i munnen. Det blir nämligen lätt så när jag och Lilelbror håller på att busa i vattnet.

Pyret gör sig redo för ett dyk i havet.

Lunchen åt vi på restaurang Tango. Ett jättefint ställe som ligger precis vid vattnet och där gästerna får använda deras lekpark och pool.

Jag och mamma åt gratinerad potatis med fyra ostar på som var gudomlig. Barnen åt chicken nuggets som var gjorda på riktiga kycklingfiléer.

Framme i Parga

Väckarklockan ringde redan 03.45 i går morse och barnen var som vanligt jätteduktiga och klev upp utan att tjafsa. Sedan blev det taxi till Arlanda och en lite mer än tre timmar lång flygresa till Preveza i Grekland. Barnen var exemplariska på resan och på transferbussen till hotellet roade Pyret hela sällskapet som vanligt.

När bussen närmade sig Parga stad och vi såg stränderna jublade Pyret högt så alla började skratta. Sedan började chauffören prata och då utbrast hon -Jaha, han talar tyska. Då började alla att skratta igen och så höll det på till dess vi kom fram.

Efter lite lunch på hotellet hoppade vi i poolen för att sedan promenera ner till staden. Efter att ha gått runt i några timmar tog vi en taxi hem där vi satte oss på balkongen och snacksade innan middagen. Tur att det bara är några steg från restaurangen till rummet då Lillebror somnade i mitt knä och fick bäras hem.

Lilla Lidingöloppet - Grattis Pyret

Idag var det äntligen dags för barnen att springa Lilla Lidingöloppet och Knatteloppet. Pyret var på bra humör och kände sig lättad över att vi bestämt en plats vid mål där mormor stod och väntade. När det var dags för henne att starta stod hon i led nummer tre och jag hade inte några förhoppningar om att hon skulle komma jättebra till även om jag givetvis önskade det för hennes skulle då jag vet att hon är bra på att springa.

När jag och mormor sedan stod och väntade såg jag det ena barnet efter det andra på storbildsskärmen men ingen Pyret. Nähä, tänkte jag. Det gick nog inte så bra. När jag sedan tittar står hon helt plötsligt hos mormor och berättade att hon sprang hela vägen.

När vi sedan träffade på ett par kompisar berättade de att Pyret varit riktigt snabb och hon fick till och med ett pris nämligen en väska från Adidas. Jättekul speciellt med tanke på att hon inte tränar löpning i vanliga fall förutom någon kort lopp då och då på friidrotten.

Så ett stort grattis till dig Pyret.

Det gick även jättebra för Lillebror som sprang hela vägen och vi har nu två supernöjda barn här hemma.

Mamma är här

Dagen idag har gått åt till att fixa saker inför resan och jag och Pyret gjorde ett besök på apoteket för att försöka mildra våra förkylningssymptom. Det blev även en tur till Stockholm Quality Outleten för att lite akut införskaffa en resväska då maken också kommer att resa utomlands en del av den tid då vi är i Grekland.

På eftermiddagen blev det en tur till syrran för att hämta mamma och där blev vi bjudna på fika. Då insåg vi att tiden började rinna iväg och vi bestämde oss för att skippa att laga middag och tog en sväng till affären och köpte på oss en massa småplock. Det blev kallskuret, ostar, oliver, kronärtskockor, avokado med skagenröra och lite annat smask. Sorry att det handlar om mat igen men det ska inte bli en matblogg det lovar jag.

Nu har jag packat det mesta förutom dator, paddor, kamera och nessesärer. Det får bli morgondagens jobb.

En härlig start på helgen

Det kändes fantastiskt att knappa ur telefonen på jobbet igår och nu se fram emot en veckas semester i Grekland. Innan dess är det dags för helg och igår hade vi kompisar över på middag.

För att barnen inte skulle vara helt utsvultna innan middagen stod på bordet ställde jag fram ett fat med frukt som de fick äta. Vi tjejer började med en passionsfruktsdrink och killarna tog var sin öl.

Till huvudrätt gjorde jag mammas fantastiska fisksoppa som fick tummen upp av gästerna och till efterrätt smaskade vi i oss pannacotta med passionsfruktsgéle, glass med en mängd olika toppingar och kladdkaka med vispgrädde. Efterrätt de lux med andra ord och när jag plockade fram pralinerna från Pralinhuset tittade gästerna på mig som om jag blivit tokig. De var supermätta men jag och maken lät några praliner slinka ner.

Nu har jag och barnen precis vaknat till här hemma men tyvärr har båda jag och Pyret fått en redig förkylning över natten så det blir en sväng till apoteket idag. Maken stack iväg tidigt i morse då han är funktionär på Lidingöloppet och han pass började 05.30 i morse. Stackare.

Enklaste salladen - gemsallad med chilidressing

Här har det varit krassligt i några dagar men nu tror jag att alla är på bättringsvägen. Fy vad det är tråkigt att ställa sig och laga mat när man inte mår toppen och det gäller verkligen att hitta enkla varianter de dagar när jag inte är på topp.

Jag och maken brukar hålla oss ifrån snabba kolhydrater till middag och räddningen när jag inte är pigg på att ställa mig och laga mat som tar lång tid är att t.ex. steka kyckling eller lax och sedan servera den med den enklaste salladen någonsin. Inte helt fel heller att den är riktigt god.

Receptet har jag fått från Markus Aujalays kokbok Med mycket grönt. Här kommer receptet på gemsallad med chilidressing:

4 huvuden gemsallad
1 msk chili- och vitlökspasta (chili garlic sauce) eller sambal oelek (ca 1/3 matsked eller enligt smak)
saften av 1 lime
2 msk olivolja
salt och peppar

Skär av foten på salladen och separera den. Blanda alla ingredienser till dressingen och smaka av med salt och peppar. Häll dressingen på salladen.

Inför Lilla Lidingöloppet och Knatteloppet

Nästa helg kommer det att smälla till här på ön då det är dags för Lidingöloppet både lördag och söndag. Det kommer att vara otroligt mycket folk på plats (både löpare och åskådare) vilket gör att vi brukar hålla oss borta från norra delen av ön under lördagen.

På söndagen är vi alltid på plats då barnen springer och i år är det Lilla Lidingöloppet som gäller för Pyret då hon nu fyllt sju år. Lillebror springer knatteloppet precis som tidigare år. Pyret är lite orolig för att hon ska komma bort nu när hon springer utan oss och idag var vi på plats för att testspringa banan en gång.

Orsaken till att Pyret är lite orolig är att förra året sprang jag tillsammans med Pyret och en kompis till henne och då kompisen inte ville springa så fort sa jag åt Pyret att springa på om hon vill och att hon skulle vänta på oss vid målet. Kompisen orkade inte springa så mycket och det tog tid innan vi kom i mål och då möttes vi av en gråtande dotter.

Då det tog så lång tid trodde Pyret att vi hade missat varandra och hon gick då fram till en kvinna för att fråga om hon kunde hjäpa henne att hitta sin mamma (mitt telefonnummer stod på Pyrets startlapp som hon hade på bröstet) men damen sa nej och då började Pyret gråta.

Tur i alla fall att vi fann varandra och i år har vi bestämt att vi ska titta ut en plats vid målet där jag och mormor kommer att stå och vänta när hon kommer springandes. Maken kommer att springa med Lillebror då han är för liten för att springa själv.

Min granne Totoro

På fredagskvällarna brukar vi köra lite fredagsmys och även hyra en film till barnen. Igår blev det en japansk film som heter Min granne Totoro. Pyret älskar japanska filmer och jag måste säga att de är otroligt fina och välgjorda. Dessutom brukar det finnas ett vackert budskap i dem.

Jag kan verkligen rekommendera Min granne Totoro och ibland skrattades det så att jag nästan trodde att de skulle kissa på sig. Den är en mycket bra och det är mysigt att se på en film som hela familjen tycker om.

Junibacken

Dagis har varit stängt idag och jag och Lillebror har hittat på lite annat att göra. Efter ett besök hos tandläkaren tog vi en sväng förbi konditori Princess där vi köpte en jättegod vetelängd som innehåller mandelmassa och chokladbitar. Fikat tog vi med oss in till mitt jobb då Lillebror absoult ville göra ett fikabesök. Fikabrödet fick högsta betyg av kollegerna och sedan blev det tävling i bygge av pappersplan. Själva tävlingsmomentet var att få det att flyga så långt som möjligt för att vinna.

När vi fikat klart skulle vi åka till Polismuseet men det öppnade inte förrän klockan tolv och det kändes lite sådär att vara ute på deras trafiklekplats (barnen kan bl.a.köra trampbilar) när regnet hängde i luften. Vi styrde istället stegen mot Junibacken men det var tydligen ingen hit tyckte Lillebror.

Min tanke var att det inte skulle vara lika mycket folk där idag som det är på helgerna men Lillebror sa på en gång att han ville gå därifrån. Jag förstår honom då det var hur mycket folk som helst och barn och vuxna som plöjde sig fram. Vi började med Sagotorget där det går att hälsa på hos LasseMaja, Pettson & Findus, Mamma Mu och en mängd andra figurer. Det enda roliga där inne tyckte Lillebror var hjulet som rörde sig snabbare ju fortare man gick i det.

Sedan blev det en tur till Mumindalen och även Pippis hus. Till sist tog vi en tur i Sagotåget vilket jag tyckte var det bästa på hela stället. Tyvärr kunde vi inte själva välja när vi ville åka utan fick vänta en timme innan vi ens kunde ställa oss i kö till tåget.

Min första tanke var att Lillebror är för stor för Junibacken men det stämmer nog inte då Pyret som är några år äldre skulle älska det. Det är nog bara så att det inte riktigt är hans grej. Som kompensation har jag lovat ett besök till Wasamuseet i morgon.

Mellibi - förvaring till badrummet

Enligt mig kan det aldrig bli för mycket förvaring i ett badrum. När vi gjorde om vårat för några år sedan skaffade vi en kommod med dubbelhandfat och under den finns mängder med förvaring och det är bara att dra ut lådorna för att hitta det som behövs. Vi köpte även speciella förvaringssystem i plast från IKEA så att allt får sin egen plats.

Däremot skadar det inte med lite snygg förvaring som får stå framme och Kähler har gjort en serie som heter Mellibi. Jag tycker speciellt om mönstret som börjar vid botten och kryper uppåt för att sedan plana ut. Produkterna finns i blått, grått och vitt. Stilrent och snyggt.

Bilder från Kähler

Parga

Nu har jag äntligen hittat en resa till Grekland. Jag, barnen och mamma kommer att åka till Parga om någon vecka och jag har bara hört positiva saker om det stället. Vi har hittat ett lugnt hotell en kilometer utanför stan och vi ska verkligen softa och bada så mycket vi kan.

Det är inte helt fel med sol och bad med tanke på hur vädret är här hemma. Nu är det bara till att räkna ner dagarna.

Helgblommor

Jag är verkligen inte känd för att ha gröna fingrar och därför är det endast gröna växter som pryder hemmet. Ibland har jag passat på att gå förbi blomsteraffären tillsammans med barnen på vägen hem från skola och dagis för att köpa fina snittblommor till helgen.

Under sommaren har jag inte känt samma behov av det då vi är ute mycket och har blommor omkring oss och även på balkongen. Nu när hösten och mörkret har kommit är det dags igen att få in lite färg och en liten påminnelse om sommaren.

Den här gången tog jag faktiskt med mig vasen till blomsteraffären för att få en bukett som verkligen passar. Inte blev det speciellt dyrt heller. För 200kr fick jag buketten, en liten blomma att sätta i den lilla vasen och fyra fina snäckor som presenter till barnen.

Pimpade MER flaskor

Äntligen fredag! Det har varit en mycket slitig vecka på jobbet och det var otroligt skönt att ta fredag idag. I helgen blir det lite skönt häng med kompisar i lagom tempo. Precis vad vi behöver. Jag ska också surfa runt på nätet för att hitta en utlandsresa som jag, barnen och min mamma ska försöka göra om några veckor.

Planen för kvällen var att vi skulle ha en klasskompis till Pyret och hans mamma på middag men de har fått magsjukan och kan inte komma. Vi hade tänkt oss pizza och vi körde på det konceptet även utan gäster. Jag passade på att pimpa två MER flaskor till barnen vilket de tyckte var riktigt roligt.

Jag har affären TGR nästan runt hörnet från jobbet och det går knappt att gå in där utan att köpa någonting. I veckan köpte jag ögon och bollar som jag nu dekorerade barnens flaskor med. Otroligt enkelt och mycket uppskattat. Nästa gång ska jag sätt någonting lurvigt på korken som ser ut som hår.

Sugar Nails från Isa Dora

Under sommaren har mina naglar varit ett riktigt sorgligt kapitel. Med tanke på att vi ägnade semestern åt att lägga ett nytt ladugårdstak gick naglarna av hela tiden eller skivade sig. Nu är det ordning igen och häromdagen målade jag dem med mitt nya nagellack Sugar Nails från Isa Dora.

Det blev faktiskt över förväntan då nagellacket ger en häftig 3D effekt och glittrar som sjutton. Dessutom är den otroligt förlåtande att måla med då det inte blir några fula ränder eller andra skavanker. Ska se om jag kan hitta ett annat i en annan färg för att variera lite.

Värsta sötnosen

I somras när vi var uppe i Jämtland var mina föräldrar hundvakter till två små busfrön. Lilla plutten på bilden var inte mer än tre månader gammal och är en riktig kelgris. Så fort Pyret satte sig på golvet kom han farandes och lade sig i hennes knä. Då hon är en sann djurvän kunde hon spendera timmar med hundarna och gick dit för att hälsa på så fort hon fick chansen.

Tyvärr hittar jag inte bilderna på den andra hunden som mer eller mindre är fullvuxen men ändå liten i storleken. Hon är inte speciellt gosig men det brukar gå bra om barnen ger henne en liten klapp eller två.

Det ska bli kul att se hur stor plutten har blivit när vi kommer upp och hälsar på nästa gång.

LetterSchool - att lära sig bokstäver och siffror

Nu är det läxor som gäller för Pyret och hon tycker faktiskt att det är helt ok. Det är dock lite knepigt med läsläxan då hon inte kan läsa. Hon har aldrig varit intresserad av bokstäver då hon fokuserar all sin vakna tid med att pyssla och måla om hon bara får chansen.

I vanliga fall är hon väldigt envis och blir väldigt arg över att inte kunna saker på en gång men när det gäller läsningen är hon jätteduktig och tränar utan att bli irriterad. Det är fortfarande långt kvar men hon kämpar verkligen.

Idag hittade jag en jättebra app som heter LetterSchool och som är på svenska. Där går det att lära sig stora och små bokstäver samt siffror. Man väljer själv ut vilka bokstäver man vill jobba med och sedan visas den och en röst talar om vad den heter och ger ett exempel på ett ord där bokstaven finns. Sedan visas bokstaven och några punkter markerar hur den ska skrivas. Man får då trycka på punkterna och då kommer någonting fram som visar hur den ska skrivas. Ibland blir det ett järnvägsspår, en bilväg, en sommaräng, en polkagris eller något annat roligt. När bokstaven är klar kommer ett tåg körandes på rälsen eller en bil på bilvägen. Superkul tycker barnen. I nästa steg ska man skriva på bokstaven som syns på skärmen. Sista steget är att skriva på skärmen utan att se bokstaven. Om man får problem kommer små pilar att visa sig för att hjälpa till lite.

Båda barnen älskar den här appen och vill gärna lära sig fler och fler bokstäver.

En eftermiddag på Muntra Barn

Nu när hösten är här börjar det bli dags för lite inomhusaktiviteter. Idag bestämde båda barnen att vi skulle gå till Muntra Barn som ligger här på Lidingö. Det är verkligen ett toppenställe där barnen får vara kreativa och där ägarinnan gärna hjälper till med att hitta rätt pyssel till just ditt barn.

Första gången vi gick dit tyckte Lillebror att han inte alls skulle pyssla men när vi gick därifrån efter några timmar ville han inte gå därifrån. Idag var det toppen att sitta runt det stora pysselbordet samtidigt som det ösregnade ute. Lillebror gjorde tre pyssel vilket var att sätta ihop ett dinosaurieskelett, måla en nyckelringsorm och dekorera en penna med glittertejp och en båt av lera som han satte på toppen.

Pyret dekorerade en ask så att den såg ut som en smarrig gräddtårta. På toppen gjorde hon rosor med blad, blåbär, minimaränger och gula gelégodisar.

Alltihop kostade 168 kr vilket är galet billigt. Kan varmt rekommendera detta ställe om ni vill få lite pysseltid med era barn.

Soft Goat

Nu är vi inne på femte dagen med sjuka barn. Lillebror kunde gå tillbaka till dagis redan igår men Pyret har fortfarande feber och får stanna hemma. Ikväll får vi sällskap av kompisar från Sundsvall som kommer på middag men de är förvarnade att febern fortfarande härjar. Pyret är hur pigg som helst trots att febern ligger på stadiga 37,7 grader.

Igår fick jag min julklapp av maken. Ja, inte årets utan förra årets. Jag skulle nämligen få en polotröja i cashmere från Soft Goat men den var slut i lager och har inte kommit in förrän nu. Kommer att sitta som en smäck till snygga långbyxor och även till min mockakjol.

Parmalindad lax med salvia

Förra veckan gjorde jag ytterligare en smarrig middag med recept från kokboken "Fast, Fresh and Easy Food" av kocken Lorraine Pascale (går att köpa här). Den rekommenderas starkt då den är fylld med mängder av fräscha goda och nytta recept.

Här kommer receptet till 4 personer:

8 skivor proscitutto eller parmaskinka
4 x 125 g skinnfri laxfilé
16 färska salviablad

Lägg två skivor av skinkan så att de överlappar varandra på längden. Lägg laxfilén (med den runda sidan upp) nära en av kortsidorna på skinkan. Salta och peppra och lägg tre salviablad på laxen. Rulla ihop skinkan så att laxfilén är täckt. Gör samma sak med resten av filéerna.

Värm en stor stekpanna på hög värme och häll i olja. Lägg i laxen med salviasidan ner i stekpannan och stek i 3 minuter. Vänd laxen och låt den steka i 6 minuter på andra sidan. Lägg samtidigt i de andra salvaiabladen och de blir krispiga på bara några sekunder. Ta upp dem och låt dem rinna av på hushållspapper.

Servera laxen med varsitt krispigt salviablad på toppen.