Pannacotta med passionsfruktsgelé

 
På midsommarafton gjorde jag kladdkaka och pannacotta till dessert. Jag brukar alltid lägga ett lager passionsfruktsgelé på toppen då det ger en liten syrlighet åt den annars ganksa söta pannacottan. Det var riktigt uppskattat måste jag säga och den är faktiskt riktigt enkel att göra.
 
Pannacotta till 16 små bägare

1 liter grädde
2 dl socker
5 gelatinblad
1 tsk vanlijsocker
 
Topping:

2 gelatinblad
2 dl passionsfruktsjuice
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Häll grädde och socker i en kastrull och låt koka upp. Krama vätskan ur gelatinbladen och lägg i kastrullen. Vispa försiktigt så att bladen löses upp. Tillsätt vanlijsockret och rör om. Häll upp gräddblandningen i någon form av bägare (jag brukar använda små glas).
 
När pannacottan har stelnat är det dags att göra gelén. Häll juicen i en kastrull och värm. Den ska inte koka men vara tillräckligt varm så att gelatinbladen smälter. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten under 5 min. Krama ur vätskan och lägg bladen i den varma juicen. Rör om. När juicen har svalnat något är det dags att hälla den över pannacottan. Jag brukar försiktigt hälla ner den med hjälp av en sked. Det är viktigt att juicen inte är för varm för då smälter pannacottan och blandar sig med gelén vilket inte ser speciellt fint ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0