Mammas goda fisksoppa

 
Jag måste bara börja med att be om ursäkt för den otroligt dåliga bilden. Det blev ett snabbfoto när mamma bjöd på denna underbara fisksoppa i påskas. Trots att den inte ser så aptitlig ut på bilden kan jag lova att den smakar super. För den som vill går det även att lägga till musslor vilket tyvärr inte är någon favorit hos mig.
 
Den är jättelätt att laga och aioli till är ett måste.
 
Mammas fisksoppa (4 pers)
 
Ingredienser:
4 vitlöksklyftor (pressade)
1 hackad gul lök
2 msk tomatpuré
2 krm curry
2 krm paprikapulver
1 msk timjan
1 krm svartpeppar
6 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
2 dl krossade tomater
150 g färska champinjoner
400 g fisk i portionsbitar (ex, lax och torsk)
2 dl grädde
2 dl skalade räkor
 
Fräs vitlök, gul lök, tomatpuré, curry, paprikapulver, timjan och svartpeppar i olivolja.
 
Slå på vattten, fiskbuljongtärning, krossade tomater och färska skivade champinjoner. Koka ihop i ca 10 min och ha sedan i fisk , grädde och till sist räkor.
 
Aioli:
 
1 dl majonnäs
1 dl creme fraiche
salt
peppar
2 vitlöksklyftor
 
Pressa vitlöken och rör ihop allt, låt stå och dra.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Åh, det lät ju gott, jag som älskar fisk får nog lägga detta recept i att pröva högen :)

Madeleine

Svar: Tycker absolut att du ska prova. Som sagt superenkel och smarrig. Hoppas att du också tycker det.
Jag

2015-04-14 @ 22:22:34
URL: http://vitsvartochlime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0