Enklaste salladen - gemsallad med chilidressing

 
Här har det varit krassligt i några dagar men nu tror jag att alla är på bättringsvägen. Fy vad det är tråkigt att ställa sig och laga mat när man inte mår toppen och det gäller verkligen att hitta enkla varianter de dagar när jag inte är på topp.
 
Jag och maken brukar hålla oss ifrån snabba kolhydrater till middag och räddningen när jag inte är pigg på att ställa mig och laga mat som tar lång tid är att t.ex. steka kyckling eller lax och sedan servera den med den enklaste salladen någonsin. Inte helt fel heller att den är riktigt god.
 
Receptet har jag fått från Markus Aujalays kokbok Med mycket grönt. Här kommer receptet på gemsallad med chilidressing:
 
4 huvuden gemsallad
1 msk chili- och vitlökspasta (chili garlic sauce) eller sambal oelek (ca 1/3 matsked eller enligt smak)
saften av 1 lime
2 msk olivolja
salt och peppar
 
Skär av foten på salladen och separera den. Blanda alla ingredienser till dressingen och smaka av med salt och peppar. Häll dressingen på salladen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0