Är jag botad nu?

 
När jag var tonåring för trettio år sedan blev jag helt plötsligt pollenallergisk. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att min pappa under hela min uppväxt har haft väldiga problem med den typen av allergi. Det märkliga var att jag ena dagen inte hade några problem och dagen efter när jag köpt en påse körsbär svullnade jag upp i halsen, det började klia och jag blev röd i ögonen.
 
Sedan dess har jag inte kunnat äta kärnfrukter vilket tydligen är ganska vanligt vid pollenallergi och kallas för korsallergi. Jag tror att det var i slutet av 2015 som jag svarade på en annons i Metro där det stod att Karolinska Sjukhuset skulle göra en studie gällande vaccin för pollenallergi.
 
Jag anmälde mig och efter att ha gjort tester som visade att jag är allergisk mot pollen, hund och katt blev jag antagen till studien. Sedan dess har jag fått sprutor med björkpollen vilket kommer att pågå i flera år innan jag är klar. Nu är jag uppe i maxdos och kommer att få sprutor var 6:e vecka. Under tiden görs det en hel del tester på mig och de andra i studien för att i framtiden kunna lista ut om det går att se om en patient blir allergifri eller ej av sprutorna. Det är nämligen så att inte alla blir av med allergin och med tanke på att det tar flera år med sprutor är det bra att kunna avgöra om det kommer att hjälpa innan allt sätts igång.
 
För några veckor sedan bjöd min svärmor på lunch som hade granatäpplen i sig och jag testade några kärnor (har inte kunnat äta dem sedan jag blev allergisk) och till min förvåning fick jag inga allergiska reaktioner. Förra veckan testade jag en liten bit av ett äpple och kände ingenting alls. Jag hade glömt hur goda äpplen är och häromdagen åt jag tre stycken på en dag och det enda som hände var att jag fick ont i magen. Inte så konstigt.
 
Nu håller jag tummarna för att jag ska kunna äta körsbär, persikor och andra kärnfrukter i sommar vilket vore helt fantastiskt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0