Kokos och citronkola

 
Tyvärr har jag inte gjort så mycket julsmask inför jul med tanke på att jag är nyopererad men då jag känner mig  bättre och bättre varje dag har jag tagit mig i kragen och gjort kokos och citronkola. Jag är inte så mycket för knäck och vanliga kolor men denna är riktigt frisk och fräsch.
 
Receptet kommer från Mat-Tina och den kallas egentligten för citronkola men då den även smakar väldigt mycket kokos döpte jag om den.
 
Den blir ganska mjuk och lite kladdig om den står framme och därför är det nog inte helt fel att rulla varje kolabit i lite florsocker. De bitar jag inte har framme för att äta har jag i kylskåpet.
 
Ingredienser
 
5,75 dl socker
3 citroner, saft och rivet skal
125 g smör
320 g vit choklad
225 g kokosfett
 
Koka upp sockret med saften och skalet från citronerna.

Sila ner sockerlagen i en tjockbottnad vid kastrull och låt det koka till dess att temperaturen uppgår till 115 grader. Pensla samtidigt kastrullens kanter med vatten för att förhindra kristallisering av sockret.

Tillsätt smöret och låt det koka vidare tills dess att temperaturen uppgår till 120 grader. Rör ner den vita chokladen och rör om ordentligt tills dess att chokladen smält. Rör därefter ner kokosfettet lite i taget så att det blandar sig ordentligt med smeten.

Häll smeten i en stor form klädd med bakplåtspapper (min är 32 x 22 cm) eller två mindre. Låt svalna i kylskåp innan du skär upp dem.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0