Griffins Steakhouse och Christian Hellberg

Griffins Steakhouse

Igår var det dags för middag med jobbarkompisarna på Griffins Steakhouse. Vi hade bokat bord för 15 stycken och fick i samband med bokningen reda på att alla måste äta samma förrätt och efterrätt. Däremot fick vi välja på en kötträtt eller fiskrätt till varmrätt. Ungefär fem stycken (däribland jag) valde fisk men då tyckte restaurangen att det blev för komplicerat och då var alla tvugna att beställa kött. Vi försökte då boka bord på ett annat ställe men tyvärr var det fullt. Jag har hört från andra att Griffins inte är ett bra ställe för stora sällskap då personalen nästan blir sur och hellre vill servera små sällskap.

Jag har varit på Griffins Steakhouse tidigare och jag måste i alla fall säga att maten är kanon. Vi började med Griffins Charkblock som består av serranoskinka, mortadella, copa, chorizo och salami som serveras med pickles, oliver och kålrotskräm. Det var verkligen hur mycket som helst och hur gott som helst. Sedan blev det Ribeye entrecote med stans godaste pommes frites rullade i dill. Till dessert blev det karamelliserad ananas med hallonkräm och vit chokladglass. Ananasen var faktiskt det minst goda för kvällen.

Griffins Steakhouse

Efter huvudrätten kom köksmästaren Christian Hellberg (årets kock 2001) fram och frågade vad vi tyckte om maten. Jag svarade att jag verkligen tyckte om köttet även om jag inte är en köttmänniska. Då sa han att jag givetvis hade kunnat tagit fisk men då berättade vi om vilket otrevligt bemötande vi fått och att vi var tvugna att välja kött. Han tycket att det var helt oacceptabelt gjort av dem och förklarade att det är genom oss gäster som han kan betala sina kockar. Han sa även att han skulle ta upp detta med sin personal. Vi får hoppas att det kommer att göra att andra stora sällskap känner sig lite mer välkomna än vad vi gjorde när vi gick dit.

Griffins Steakhouse
Foton: Privata

Vi hade i alla fall en mycket trevlig kväll med god mat, god dryck och mycket prat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0