Bountybollar

Jag har tidigare skrivit om min "huskonditor" kompisen E som gör helt fantastiska bakverk. I jul har vi fått smaska på många av hennes skapelser. Det har varit allt från praliner till kolor och efterrätter. En av mina favoriter var "bountybollarna". Jag kan tycka att en hel pralin som är proppad med choklad blir lite för mycket av det goda men dessa är fyllda med en kokossmet vilket blir en liten överraskning när man sätter tänderna i dem. När vi åkte iväg till vänner idag för en sen lunch gjorde jag några bollar och tog med mig.

Här kommer receptet på bollarna och lite bilder från tillverkningen.

Denna sats ger ungefär 50 stycken

Fyllning:
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
Garnering:
200 g ljus blockchoklad
eventuellt något roligt strössel

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på bakplåtspapper. (Skölj gärna händerna i vatten mellan varven så fastnar inte smeten så lätt på fingrarna) Ställ kallt minst en timme.

Smält chokladen över vattenbad. Doppa kokosbollarna i chokladen (pynta dem med strössel om så önskas) och låt dem stelna på bakplåtspapper. Förvaras kallt.


Chokladbollar fyllda med kokos

Chokladbollar fyllda med kokos

Chokladbollar fyllda med kokos

Foton: Privata



Kommentarer
Postat av: E

Vad runda och fina dina blev. jag kunde inte rulla mina utan fick "nypa" ihop dom.

2011-01-03 @ 18:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0