Supersmarrig saffranskrans

Supersmarrig saffranskrans med russin
Foto:Privat

Igår när vi hade lussefika gjorde jag min saffranskrans (har formen av en butterkaka). Det blir aldrig några vanliga lussebullar gjorda här hemma men saffranskransen har blivit en tradition. Den blir lite extra smaskig då den är fylld med smör, florsocker, mandelmassa och vaniljsocker. Inte mycket för min man som kör en variant på LCHF kost men det gör ingenting för då blir det mer över till oss andra. Jag tänker i alla fall dela med mig av receptet och jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna.

Degen:
25 g jäst för söt deg
2 1/2 dl mjölk
50 g smält smör
0,5 g saffran
1/2 dl socker
1 krm salt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
150 g riven mandelmassa
1 1/2 msk vaniljsocker
3 msk florsocker
1 1/2 dl russin

Pensling:
1 ägg
Florsocker (när kakan har svalnat något)

Ugn 200 grader

Gör följande:
Lös upp jästen i mjölken som håller 37 grader. Tillsätt det smälta smöret som också ska var 37 grader. Stöt saffranskornen i en liten del av sockret och blanda i tillsammans med resten av sockret och saltet. Arbeta in så mycket mjöl att det blir en blank och smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt i 30-40 minuter.

Arbeta ihop ingredienserna i fyllningen till en mjuk fyllning. Slå upp och arbeta igenom degen med så lite mjöl som möjligt. Kavla ut den till en platta med måtten ca 45x50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i 10-11 tjocka skivor och ställ dem ganska tätt i en smord rund form med måtten 25-27 cm (de kommer att jäsa och bli större). Jäs under handduk ca 30 min.

Pensla kransen med ett uppvispat ägg. Grädda ca 30 min och skydda ytan med bakplåtspapper mot slutet. Sikta över florsocker när kransen har svalnat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0